Olin ollut hylkiö, mutta nyt minä kannoin
mukanani kuolemaa. Veri oli virrannut, sukumme miesten tummanpunainen, sakea ja
korvaamaton veri oli valunut vieraaseen maahan kaukana kotoa. Minusta tuli
pelätty. Katsettani kammottiin. Minussa oli merkki, ja se oli kuoleman merkki.
Päivi
Alasalmen hurjan ja vahvan historiallisen Soruia –trilogian kolmas kirja on Siipirikon kuiskaus. Soruia lähti
elämään Alasalmen novellikirjasta Joenjoen laulu, jatkoi lentoaan Pajulinnun
huudossa ja kertoo kirjoissa saamelaisten varhaisesta elämästä ja Soruian noitaelämästä
1500-luvun saamenmaalla, joka sekin kuului Ruotsi-Suomeen ja siten
ruotsalaisille, vaikka oli saamenmaa, saamelaisten oma maa ollut pitkään. Tosin saamelaisten kimpussa olivat myös venäläiset ja
vainolaiset, joihin kuuluivat tanskalaiset ja norjalaiset. Saamelaisten
peuroille, turkiksille ja muulle omaisuudelle oli kärkkäitä ottajia.
1500-luvun
puolivälissä mukaan tulivat verottajat, ja verot nousivat vuosi vuodelta, joka
vähensi riistaa metsistä huomattavasti. Lisäksi Lutherin oppien mukaan noituus
piti kitkeä maasta pois. Kirjan teemana saamelaisuuden väheksyntä ja heidän
kulttuurinsa ja oma uskontonsa alasajo alkoi jo varhaisessa keskiajassa.
Vihollisia oli liikaa.
Kun katsoin kylässämme kasvavia
pikkulapsia, sain muutakin ajateltavaa kuin vain Kaukomielen heimolaisten
pelätty kosto. Tiesin, että joskus sen aika koittaisi ja se tulisi olemaan
jälleen hirvittävä, mutta ehkä ei vielä sinä päivänä. Oli vain se hetki, joka
kulloinkin oli käsillä, ja se oli hyvä hetki, koska se saattoi olla viimeiseni.
Aiemmissa
kirjoissa pirkkalalaiset olivat tehneet ryöstöretkiä saamelaisten
asuinalueille. Soruia oli rakastunut yhteen heistä, mutta saanut karvaasti
kokea pirkkalalaisen petturuuden. Tästä rakkaudesta syntyi mieheksi kasvanut
poika, joka oli tottunut elämään ilman isäänsä. Aiemmassa kirjassa Kaukomieli
tuli toistamiseen ryöstämään Soruian suvun aarteita. Soruian mieltä oli
vaivannut koko elämän ajan Kaukomieli ja hänen sukunsa.
Soruian
isä oli shamaani, lapin noita. Hänen näkemisensä lahja oli periytynyt
Soruialle, joka katsoi tulevaisuuteen, jos joku pyysi, paransi sairaita
yrteillään ja loitsuillaan sekä auttoi synnytyksissä. Tällaisia taitoja
katsottiin myös pahalla. Soruian mies ei uskonut Soruian taitoihin. Nainen ei
olisi saanut olla noita.
Soruia-trilogia
on ollut lempilukemistoani, ja Siipirikon kuiskaus jäi mukavan avoimeksi, vaikka
olikin päätösosa. Hienoa, että saamelaisuudesta kirjoitetaan, sillä heidän
historiallinen asuinalueensa kapeni Suomen laajentuessa. Nykyisin kulttuuria ja kolmea virallista saamenkieltä
herätellään henkiin kielipesien ja saamenkielisten opetusten avulla. Saamelaiset ovat virallinen
alkuperäiskansa, joilta vietiin oikeus omaan maahansa, kulttuuriinsa ja
uskontoon. Kiitokset Päivi Alasalmelle hienosta kirja-trilogiasta, josta voimme
lukea miten saamelaisten elinolosuhteet kapenivat 1500-luvulla.
- Nyt tämä lapinvaimo langetti itselleen
kuolemantuomion, kappalainen sanoi.
Päivi Alasalmi, Siipirikon
kuiskaus *****
Gummerus 2017
s. 368
Historia, keskiaika
Saamelaiset
Päivi Alasalmi: Joenjoen laulu
Päivi Alasalmi: Pajulinnun huuto
Kiitos kirjan esittelystä. Täytyy sanoa, että en ole lukenut ainoatakaan Alasalmen kirjaa. On jotenkin mennyt ohitse koko kirjailija. Eli taitaa olla aika tarttua Alasalmen kirjoihin.
VastaaPoistaTuo ensimmäinen kirja Joenjoen laulu on novellikirja, jossa on kolme eri novellia, yksi kertoo Soruiasta. Kaksi jälkimmäistä teosta on sitten Soruian tarinaa.
PoistaMinulle saamelaisuus on tärkeä asia, sillä tyttöni on naimisissa inarinsaamelaisen kanssa. Katsantokanta on tullut läheisemmäksi ja muuttunut vuosien myötä.
Alasalmi on ahkera kirjailija ja tuotannosta löytyy novelleja, romaaneja, lastenkirjoja, näytelmiä ym.
Tervetuloa Marika T Kirjasähkökäyrän lukijaksi <3
VastaaPoistaJoenjoen laulu oli mieleeni, erityisesti juuri Soruian hahmosta olisin mielelläni lukenut enemmänkin. Tässähän nyt olisi mahdollisuus!
VastaaPoistaNiin ja ajattele, että Soruian tarinaa on jatkettu kahdella kirjalla, kun Pajulinnun huutokin kertoo Soruiasta.
PoistaTosi kiehtova tarina historiasta ja saamelaisista.
Minä innostuin aikanaan todella Joenjoen laulusta. Sinä hienosti sidottiin kolme aikaa saamelaisuusnäkökulmasta. Ei ollut sitten yllätys, että Soruian tarina jatkui, hienosti jatkui. Tässä päätösosassa iho oli kananlihalla heti alkukuvauksessa, ja loppuhuipennus onnistui myös vaikuttamaan.
VastaaPoistaJoenjoen laulu oli hyvä kkonaisuus, kolme tarinaa eri aikakausilta, mutta Soruian tarina nousi sieltä kiinnostavana esille.
PoistaHieno päätöskirja on tämä Siipirikon kuiskaus ja alusta loppuun mielenkiintoinen... Siellä niitä riekkoja lentää Lapissa, kun on silmä tarkkana, niin voi nähdä sellaisen :)