Oli jouluaatto.
Lapinmies ja hänen vaimonsa ajelivat kumpikin porollaan tunturissa. Porot eivät
jaksa vetää kahta aikuista, ja mies katsoikin tuon tuosta huolehtien vaimoa ja
pientä lasta hänen sylissään. Lapsi oli kiedottu poronnahkaiseen peskin lämpöön,
mutta ei ollut ihan helppoa ohjata ahkiota lasta hoidellessa. Sitten porojen
vauhti kiihtyi.
Kouluneuvos Kirsti Mäkinen on koonnut ja muokannut
nykyaikaan Zacharias Topeliuksen (
1818-1898) satuja ja runoja. Kirjan nimi on Topeliuksen joulu – Satuja ja runoja. Kirjan iki-ihanaksi
kuvitukseksi on koottu Rudolf Koivun (1890-1946) klassikkokuvia. Yllä oleva
lainaus on sadusta Tähtisilmä. Topeliuksen saduista löytyy aina opettavia ja
kantaa ottavia ohjeita ja neuvoja. Topelius oli verraton kasvattaja, hän kasvatti
koko kansaa saduillaan, varsinkin lapsia. Tähtisilmän pahoille ihmisille kävi todella
huonosti. Paha sai palkkansa.
Taneli ja Anni
lähtivät kylään ostamaan leipää ja maitoa. Mutta tuuli oli tuiskuttanut jäälle
lumikinoksia ja pienten lasten oli raskasta vetää kelkkaa perässään. Yö alkoi
jo pimetä, kun he lähtivät paluumatkalle kylästä. Kumpikin yritti kävellä
reippaasti eteenpäin, mutta lunta pyrytti yhä ja kinoksissa oli hidasta
kahlata. Kotiin oli vielä aikamoinen matka. Tuli yhä pimeämpää. Jotain mustaa liikkui
heidän edessään. Se tuli yhä lähemmäksi. Se oli susi.
Yllä oleva lainaus on sadusta Armelias on rikas. Lasten
kaupparetki on saanut jännittäviä piirteitä. On pimeää ja lähistöllä liikkuu
susi. Satu tuo esille 1800-luvun ajankuvauksia. Kauppamatkat olivat pitkät,
liikuttiin pitkiä matkoja kävellen ja petoeläimet vaanivat nälissään. Sadut
olivat ennen vanhaan paljon raadollisempia ja synkempiä kuin nykyaikana. Näitäkään satuja en
uskaltaisi lukea alle kouluikäisille lapsille, ettei uniin tule painajaisia.
Sadussa oli rikas talo ja köyhä talo. Rikkaassa talossa
elettiin hyvin pihisti, ei edes linnuille raskittu laittaa lyhdettä jouluksi.
Köyhässä talossa laitettiin linnuille lyhde. Rikkaalle talolle kävi huonosti ja
köyhässä talossa riitti aina ruoka. Topeliuksen opetus kansalle oli, että myös luontoa piti kunnioittaa ja antaa vähästä ruoasta myös eläimille, joilla oli nälkä.
1800-luvulla Suomessa oli suuret nälkävuodet. Ihmiset
kuolivat nälkään. Uskonpa, että tähän satuun on vaikuttanut ihmisten ruoan loppuminen, nälkäiset lapset
ja ruoankerjääminen. Tuokin tapahtuma olisi voitu välttää, mutta virkamiehet
eivät kyenneet organisoimaan ruoan jakamista, mikä on ruma häpeätahra Suomen
historiassa.
Topeliuksen joulu on kurkistus Suomen historiaan Zacharias
Topeliuksen satujen ja runojen matkassa.
Kertoja Kirsti Mäkinen, Topeliuksen joulu – Satuja ja runoja
Kuvitus Rudolf Koivu
Kuvat Wsoy:n arkisto
Wsoy 2015
s. 140
Rudolf Koivun kuvitukset ovat niin ihania, että jo niitä katsellessa tulee joulumieli. Sadut ovat tosiaan muuttuneet aikojen kuluessa. Muistaakseni alkuperäiset Grimmit sadutkin ovat tosi raakoja. Ihanaa ja rauhallista joulunaikaa sinulle, Mai <3.
VastaaPoistaKuvituskuvat ovat todella kauniita. Topeliuksenkatu sadut ovat aika julmia. Minunkin tyttöni lapsuudessa sadut olivat julmempia kuin tänä päivänä. Muistan, kun tyttöni pelkäsi Punahilkka-sadun sutta. Susi muutti meille asumaan. Se oli aika pelottava mielikuvituskaveri.
PoistaIhanaa ja rauhallista joulua <3
Olisipa kiinnostavaa tutustua joskus tähän kirjaan ja Topeliuksen satuihin! Vai ovat sadut olleet ennen niin synkkiä ja pelottavia :) Ihanaa, että tässä kirjassa on kuvituksena Rudolf Koivua. Varmasti kaikin puolin nostalginen teos!
VastaaPoistaTässä kirjassa on myös jonkin verran Suomen historiaa 1800-luvulta. Tuon ajan sadut olivat paljon raaempia, mutta Kirsti Mäkinen on päivittänyt niitä vähän tähän päivään sopiviksi, siltikin ne ovat aika raakoja.
PoistaNostalgiaa löytyy runsain mitoin tämän kirjan sivuilta.