Banneri-luettelo

lauantai 18. kesäkuuta 2022

Laura Baldini: Uuden ajan opettaja

 

 

Miksi Maria ei voinut tyytyä elämän pieniin iloihin? Miksi hän oli saanut päähänsä todistaa maailmalle, että naisesta saattoi tulla aivan yhtä hyvä lääkäri kuin miehestäkin? Marian kädet puristuivat nyrkkiin: "Koska se on totta", hän sanoi itselleen uhmakkaasti.

Itävaltalaisen Laura Baldinin teos Uuden ajan opettaja kertoi maailmankuulusta italialaisesta Maria Montessorista (1870-1952), joka kehitti omaa nimeään kantavan montessori-pedagogiikan varhaiskasvatuksen pariin. Kirjan alku kertoi Montessorin vaikeuksista opiskelussa, sillä hän oli Italian ensimmäisiä naisia, joka suoritti lääketieteen opinnot. Kun hänen piti suorittaa ihmisruumiin leikkelyä, ne piti suorittaa iltaisin miesoppilaiden lähdettyä pois, vain vahtimestarin ollessa samassa talossa.

Maria katsoi psykiatrisen klinikan korutonta fasadia. Rakennus ei vaikuttanut järin kutsuvalta.

Maria Montessori oli päättänyt kirjoittaa lääketieteen loppututkintonsa harha-aistimuksista ja halusi havainnoida varsinkin potilaita vaivaavista näyistä. Hän sai opiskeluaikana jo kolmannen apulaislääkärin paikan psykiatrisesta sairaalasta, jossa hän työskenteli pari tuntia viikossa.

"Mikä näitä lapsiparkoja vaivaa?" Maria kuiskasi järkyttyneenä. "Miksi he eivät leiki?" 

1800-luvun loppupuolella suljettiin eri laitoksiin erityislapsia, joilla oli oppimisvaikeuksia. Heidän piti maata hiljaa tai istua paikoillaan. Maria Montessori järkyttyi nähdessään mielisairaalassa lasten salin, sillä sellaista hiljaisuutta hän ei ollut tavannut missään. Jos lapset eivät olleet hiljaa tai totelleet, heitä uhkasi samanlainen sähköshokkihoito tai muu ikävä hoitomuoto kuin aikuisiakin mielisairaalapotilaita. 

Maria Montessori oli eri mieltä sen aikaisista hoitomuodoista. Hänen mielestään lapset tarvitsivat kaikenlaisia virikkeitä, jotta he oppisivat. Makaamalla sängyissä he eivät oppineet mitään uutta. Mielisairaalan lapsipotilaista kehkeytyi Maria Montessorille uraa uurtava kehitystyö. Hän kehitti erilaisia lapsilähtöisiä oppimistyökaluja, mitkä innostivat lapsia oppimaan uutta. Pian osa lapsista oppi jo lukemaan ja laskemaan ja kaikki kehittyivät huimaa vauhtia. Maria Montessorin tieteellinen työ lasten parissa kiinnitti valtavasti huomiota.

"Kunnianhimoiset miehet sietävät harvoin ajatusta, että heidän arvostamansa naiset voisivat menestyä vielä paremmin kuin he. Ongelmia on tiedossa viimeistään silloin, kun sinun nimesi on ihmisille tutumpi kuin hänen."

Oli huikeaa lukea tarinamuodossa kerrottu romaani Maria Montessorin urasta. Hän joutui taistelemaan opiskelupaikasta, jotta pääsi opiskelemaan lääkäriksi. Jos hän olisi avioitunut, hän ei olisi voinut toimia lääkärinä. Kaikki tieteelliset julkaisut olisi nimetty hänen miehensä nimiin. Maria Montessori alkoi kuitenkin odottamaan lasta. Mitä sitten tapahtui? Sen voit lukea tästä viehättävästä 1800-1900-lukujen vaihteeseen sijoittuvasta fiktiokirjasta. 

 

Laura Baldini, Uuden ajan opettaja

suom. Helinä Kangas ja Sari Ristolainen

Bazar 2022

s. 343

Fiktiokirja Maria Montessorista

8 kommenttia:

  1. On kauheaa, miten vähän tilaa naisille on ennen ollut. Ja että tieteellisen työn saavutuksetkin olisivat menneet miehen nimiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Järkyttävää, mutta totta. Naisen asema oli surkea 1800-luvulla. 1900-luvulla äänioikeuden jälkeen, kun naiset joutuivat taistelemaan siitäkin, opiskelumahdollisuudet paranivat ja tieteen tekemiseen tuli eri tavalla mahdollisuuksia. Luin myös Rouva Einstein kirjan, jossa kerrottiin Einsteinin ensimmäisestä vaimosta, jonka tieteellinen työ meni Einsteinin nimiin.

      Poista
  2. Tämä oli kiinnostava kirja. Ihan uutta tietoa tämä oli minulle. Olisi ollut kyllä mielenkiintoista lukea Maria Montessorin myöhemmistäkin vaiheista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kirja oli fiktiota, joten haluaisin lukea jonkin elämäkerran Montessorista. Upea ura ja hieno tieteellinen innovaatio. Nainen, joka taisteli itselleen paikan lääkärikoulutuksessa ja tieteellisessä maailmassa.

      Poista
  3. Luin Wikipediasta Maria Montessorista seuraavaa: "Hänellä oli avioton poika erään lääkärikollegansa kanssa. Poika kasvatettiin lastenkodissa, ja Montessori tunnusti hänet vasta toisen maailmansodan aikana Intiassa saadakseen hänet vapautettua uhkaavalta vankilalta."
    Kuulostaa aika kauhealta. Ammatillisestihan Montessori menestyi valtavan hyvin, mutta taas kerran kasvatusalan henkilön oman lapsen kohtalo menee tyyliin "suutarin lapsilla ei ole kenkiä".
    Montessorin oppeja noudatetaan soveltuvasti edelleen ja myynnissä on erityisiä Montessori-leluja. Ja onhan meillä Suomessakin useita Montessori-päiväkoteja ja ainakin Helsingissä myös Montessori-koulu. Olisi kiinnostavaa tietää kokemuksia näistä ja mitkä ovat erot Steiner-kouluihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt kannattaa miettiä sitä, että on kyse 1800-luvusta. Ei ole tarkkaa tietoa mikä lapsen tarina oli ja kuka on isä. Kaikki on vain arvailua. Tiedossa on vain se, että Italian tuolloisen lain mukaan naimisissa oleva nainen ei saanut toimia lääkärinä ja tieteellinen työ kuului miehelle. Jos italialainen nainen ei ollut naimisissa, hänen asioistaan päätti isä. Luulenpa, että Montessori kiinnostui lasten oloista mielisairaalassa, koska oma lapsi oli laitoshoidossa.
      Veljeni vaimo on ollut töissä vuosikausia Montessori-päiväkodissa. Hänen kertomuksensa mukaan hoito oli lapsilähtöistä ja kannustavaa. Lapsilähtöisyys on tullut nykyisin myös kunnallisiin päiväkoteihin. En tiedä Steiner-kouluista mitään.

      Poista
  4. Harras ihailuni tälle naiselle ❤️ Vaikka pikkuisen kärsii kun luin Marjatan kommentin tuosta edeltä, jonka mukaan oma lapsi jäi osattomaksi. Kuitenkin aivan mahtavat saavutukset ihmiskunnan hyväksi, rohkeasti esteitä raivaten. Opetusalalla kun olen arvostan erityisesti sitä että hän osasi auttaa lapsia joilla oli oppimisvaikeuksia. Tunnen hengenheimolaisuutta 💕

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen Montessorin harras ihailija. Montessori oli uranuurtaja nainen sekä opinnoissaan että tieteellisessä työssään. Oppimisongelmat saivat ratkaisuja, joita nykyisin voi nähdä leluissa, kirjoissa, leikeissä ja työnohjauksessa varhaiskasvatuksen piirissä. 1800-luvulla erityislapset makuutettiin mielisairaaloissa. Nykyisin puututaan varhain eri oppimisongelmiin ja uskon, että Montessori on ollut näyttämässä tietä. Montessori on saanut lapsensa 1800-luvulla, jolloin italialaisen lain mukaan Montessorin oma isä on ollut holhooja ja päätöksen tekijä, mihin lapsenlapsi laitetaan, kun Maria ei ollut naimisissa.

      Poista