Ennen kuin pääsin
kovin pitkälle alkusanoissani, Sampo oli jo heittäytynyt lattialle kierimään,
Kalle ja Iivari nujakoivat naamat irvessä, Inka viittasi, purskahti itkuun ja
kertoi juuri nielaisseensa ison köntin sinitarraa ja takarivin pojat olivat
livahtaneet ovesta ulos ja menivät kuin kuulat pitkin koulunpihan kallioita.
Heitin opettajanpöydän kannen alla kruunaa ja klaavaa, selviänkö. Klaava niin
selviän.
Anja Snellmanin Paratiisin
kartta kertoo Raakelista, josta tuli Yhdyskoulun ensimmäisen luokan kolmas
opettaja. Opettajuus oli muuttunut
jossakin vaiheessa luokanvalvojan tehtäviksi, mutta luokan kanssa yhteistyö oli
kestänyt 12 vuotta. Raakel oli kutsunut oppilaat kotiinsa, sillä nyt hän oli
valmis kertomaan omista elämänvaiheistaan, ja nuoruuden tapahtumista
oppilailleen, joita hän rakasti ja vihasi. Oppilaat olivat hänen lapsiaan,
sillä hänellä ei ollut perhettä. Siitäkin hän halusi puhua oppilailleen,
perheettömyydestään.
Opettajuus on niin kokonaisvaltainen ammatti, että kun
laittaa koulun ovet kiinni, niin työ ei lopu. Usein illat sujuvat
suunnittelutöissä, kokeita ja tehtäviä korjatessa. Aivot tekevät koko ajan
suunnitelmia. Harrastuksetkin valikoituvat siten, että niitä voi hyödyntää
jotenkin opetuksessa. Entäs sitten oppilaat ja heidän
kehitys, ja vuosi vuodelta yhä vaativampi yhteistyö vanhempien kanssa.
Raakel käy läpi opettajuuden haasteita omasta opettajuuden näkökulmastaan.
Onneksi hänellä oli ainakin kaksi pitempää sairaslomaa työuransa aikana, jotka
katkaisivat työn siten, että vaativuus ei johtanut uupumukseen. Aina ei jaksa,
kun vastassa on 25 oppilasta, joiden vastaanottavuus ei ollut parhaimmasta
päästä.
On olemassa ihmisiä
joiden merkitystä ei heti ensi näkemältä arvaa, on matkoja joista tulee
alkukankeuksista huolimatta merkittäviä ja on kohtaamisia joiden jälkeen ei ole
enää entisensä.
Opettajan työ on vaativaa ihmissuhdetyötä, jossa
vuorovaikutuksella on tärkeä rooli. Suomen koululaitosta kehutaan maasta taivaisiin,
koska Pisa-tutkimustulokset ovat korkeita. Pisa-tutkimuksiin ei kannattaisi
niin paljon luottaa, ja niistä saa paremmin selkoa, kun lukee itse tutkimuksen
tekemisen vaiheet ja tulokset netistä. Tutkimuksen tekemisen vaiheissa on
mielestäni parannettavaa, ja jos ne tehtäisiin oikein, tulokset laskisivat. Suomi
on vain tuudittautunut Ruususen uneen, että kouluissa menee hyvin. Oppilaat lukevat ja laskevat hyvin. Miksi sitten kouluissa esiintyy julmia kiusaamistapauksia, joista osa on johtanut itsemurhiin, osa koulusurmiin ja monen oppilaan koulupäivät ovat kurjia, koska heitä kiusataan?
Suomen kouluissa on erittäin hyviäkin puolia. Kouluruokailu
ja välitunnit, jotka monet oppilaat ilmoittavat koulun mukavimmiksi tunneiksi.
Pitäisi kuunnella lapsia. Ruoka ja tuntien tauottaminen ovat äärimmäisen
tärkeitä asioita jaksamisen kannalta. Näitä suomalaisia asioita ulkomaalaiset
vierailijatkin ihastelevat.
Liikunnan ja oppimisen yhteyttä on tutkittu ja
johtopäätökset ovat, että liikunta lisää oppimistehoa varsinkin pojilla. Jotkut
opettajat ovat huomanneet itsekin, että luokassa pitää olla mahdollisuus vaikka
hyppiä trampoliinilla tai riippua puolapuilla, kun oppilas ei pysty
keskittymään muuten. Toivottavasti liikuntaa lisätään koulutunteihin, varsinkin
taukoliikuntaa. Voi olla, että murrosikäisiä ei enää saa penkistä ylös millään,
mutta uskon, että jos liikunta on omaksuttu jo pienestä asti, niin se ei katoa
murrosikäisiltäkään.
Anja Snellmanin Paratiisin kartta tutkii erään opettajan näkökulmasta
opettajuutta ja sen mahdollisuuksia sekä ongelmia kasvattajana.
Anja Snellman, Paratiisin kartta
Suuri Suomalainen Kirjakerho 2000
s. 207
ensim. julkaistu teos 1999
Snellman Anja: Syysprinssi
Snellman Anja: Lähestyminen
Snellman Anja: Pääoma
Snellman Anja: Antautuminen
Snellman Anja: Lähestyminen
Snellman Anja: Pääoma
Snellman Anja: Antautuminen
Snellman Anja: Kaikkien toiveiden kylä
Snellman Anja: Parvekejumalat
Kirja on oman kirjahyllyn aarre
Opettajan työ on kyllä tosi vaativaa. Hatunnosto heille, jotka sitä jaksavat! Noloa tunnustaa, mutta en muista olenko koskaan lukenut Snellmanin kirjoja. Nyt olen kylläkin jo pitkään suunnitellut tuon Kaikkien toiveiden kylän lukemista. Ehkä siitä voisi aloittaa!
VastaaPoistaKaikkien toiveiden kylä on mainio aloituskirja Snellmaninkatu tuotantoon. Tykkäsin kirjasta kovasti.
PoistaOpettajan työ on erittäin vaativaa tänä päivänä, kun kaikki lapset ovat samassa luokassa. Ei ole enää erityislapsia inkluusion vuoksi. Sehän on tietysti hölmöläisen hommaa, eihän ne ongelmat ja tarpeet katoa sen vuoksi, että nimitys ja erityinen opetus lopetetaan.
Hupsista! Huomasin, että tietokoneen sovellus on jälleen toiminut oikolukijana. Snellmaninkatu pitäisi olla Snellmanin. Olen kyllä kypsynyt tietokoneiden ja älylaitteiden sekä puhelimien oikolukuun. En ole aina valppaana, ja silloin oikolukija huomaa tilaisuutensa tulleen. Melkein naurattaa!
PoistaHaha, älylaitteet ovat kyllä niin älykkäinä asialla! :) Niinpä, ei se kyllä helpota opettajien eikä oppilaidenkaan tilannetta, jos kaikki oppilaat ovat samassa luokassa...
PoistaSamaa mieltä. Koulua ja opetusta voi uusia, mutta ei siten, että unohdetaan erityislasten tarpeet asianmukaiseen erityisopetukseen.
Poista