Ihastuin intialaissyntyisen Kishwar Desain toiseen kirjaan Postimyyntilapset, joka kertoi intialaisista
perinnöllisyysklinikoista, joihin naiset oli houkuteltu työskentelemään
kohdunvuokraajina. Joiltakin naisilta otettiin myös munasoluja ja osaan
naisista istutettiin ulkomailta tulevia alkioita. Kirjan kuvioissa raha esitti
suurta osaa ja köyhät naiset osallistuivat tähän hämäräperäiseen bisnekseen, koska
muuta ansaintakeinoa ei ollut. Desain ensimmäisessä kirjassa Pimeyden lapset päähenkilöä esitti
sosiaalityöntekijä Simran Singh ja hän jatkaa myös Postimyyntilapsien päähenkilönä. Kirjan lopussa kerrottiin jo
Singhin olevan seuraavan, yhtä vaikean, tutkimuksen kimpussa. Toivottavasti ehdin
lukea esikoiskirjan ennen uuden kirjan julkaisua, sillä minusta tuli kerta
heitolla Simran Singhin tutkimusten innokas seuraaja.
Voin kertoa heti
alkajaisiksi, että pelkään kuollakseni kahta asiaa: synnyttämistä – ja lentämistä.
Minulla ei ole mitään
lapsia vastaan. Mutta koska kasvoin ainoana lapsena, arvostan omaa rauhaa enkä
halua vaarantaa sitä laulaakseni tuutulauluja ja pyyhkiäkseni pyllyjä.
Vaikka olen hiljattain
adoptoinut 14-vuotiaan tytön, oman lapsen hankkiminen on eri asia, eikä se
liity mitenkään biologiseen kellooni – joka äitini (kyseisen ilmiön innokkaan
tarkkailijan) mukaan sekä jätättää että on epätoivoisesti öljyämisen tarpeessa.
Simran Singh on keski-ikäinen, tavallinen, virkaintoinen
sosiaalityöntekijä ja vaihdevuosia lähestyvä teini-ikäisen tytön yksinhuoltaja.
Simran asui äitinsä ja tyttärensä sekä tämän pikkusiskon kanssa samassa
taloudessa. Neljä naista, joilla jokaisella oli enemmän ja vähemmän ongelmia.
Simran haikaili varhaisteini-iän takaisen poikaystävänsä perään, eikä halunnut
miestä elämäänsä. Työssä sosiaalityöntekijänä hän kävi vankiloissa ja auttoi
naisia, jonka lisäksi hän auttoi serkkunsa Anitan ja tämän yhtiötovereiden
perinnöllisyysklinikalla olevien synnyttäjien opettamisessa. Perinnöllisyysklinikalle
tuli lapsia haluavilta ihmisiltä alkioita ympäri maailman ja ne istutettiin
klinikalla naisten kohtuihin. Yhdeksän kuukauden päästä iloiset vanhemmat
saivat tulla seuraamaan lapsensa syntymää ja viemään vauvansa pois maasta
tietysti tuntuvaa korvausta vastaan. Kohtuvuokraus kuulostaa tosi hurjalta ja eettisesti
epäilyttävältä, mutta nykyisin se on aika yleistä puuhaa köyhemmissä maissa, joten Desain kirjassa puututaan moraalisesti arvelluttaviin teemoihin, jotka ovat yleistyneet viime vuosina mm. ihmisalkioiden väärinkäyttäminen, sijaissynnyttäjät, ihmisoikeudet.
Jostakin syystä Englannista tulevat alkiot jäivät tulliin ja klinikalla
alkoi tapahtua muitakin ongelmia, joita Simran alkoi selvittää. Tutkimukset
veivät Simranin Lontooseen, josta alkiot olivat peräisin. Simranin oli siis
ylitettävä lentopelkonsa. Desain kirjojen päähenkilö on hurmaavan koominen,
mutta samalla päättäväinen ja tehokas naisihminen. Simranille selvisi Lontoossa
moni asia ja häntä auttoi mies, jota Simran piti epäilyttävänä, mutta
ihastuttavana. Mies jäi harmi kyllä Lontooseen ja Simranin oli voitettava
lentopelkonsa ja lennettävä takaisin Intiaan. Roistoja löytyi
perinnöllisyysklinikan omasta väestä, tullista ja Lontoon klinikalta, mutta ne
tulivat lukijalle selviksi jo hyvissä ajoin kirjan sivuilta. Kirja oli
viihdyttävä, koukuttava ja intialaisen kulttuurin ja elämänmenon vuoksi todella
kiinnostava.
Ikäisekseni naiseksi
olin vastustamattoman parhaimmillani. Olin käynyt laitattamassa hiukseni ja
meikannut. Olin jopa pukenut ylleni silkkisen sarin ja paljastavan paidan.
Kokemukseni mukaan sari on seksikkäin mahdollinen vaatetus. Se sekä peittää
että paljastaa – riittävän suuri osa kehosta jää paljaaksi mielikuvitusta
kiihottamaan. Sen lisäksi se on erittäin helppo riisua, koska se on vain pitkä,
ompelematon kankaanpala. Paidassa oli Kama Sutran henkeä; se oli lyhyt kuin
mikä, ja selässä kulki vain kaksi nyöriä. Näistä vaatteista voisi vapautua
sekunneissa. Jos siis sellainen tilanne tulisi vastaan.
Kishwar
Desai, Postimyyntilapset ****
suom. Ida Takala
suom. Ida Takala
LIKE 2013
Origins of
Love 2012
s. 397