Päivä ei ollut kovinkaan pitkällä, kun jo tiesin olevan iltaan mennessä pulassa. Minulla oli vain yksi päämäärä: pitää perheeni pois ongelmista. Aioin tarkkailla muita ja välttää huomiota viimeiseen asti. Se meni pahan kerran pieleen.
Laura Anderssonin historiallisen uuden kirjasarjan aloitti upea Tähtipölyn Bulevardi. Sarjan päähenkilönä toimii Doris Laine, joka vuonna 1932 oli 17-vuotias, ja joka herätti huomiota pituudellaan ja kauneudellaan. Niinpä hänet huomattiin Rööperissä Helsingissä, ja pyydettiin mukaan kuvauksiin. Niiden perusteella päätettäisiin, saisiko hän osan uudesta elokuvasta. Doris oli toiminut jo pitkään isänsä apuna, kun tämä oli toiminut viinan salakuljettajana. Nyt tuo aika oli muuttumassa, sillä 5.4.1932 kieltolaki loppui ja klo 10 Helsinkiin avattiin uusi Alko, josta sai ostaa alkoholia.
Olisi pitänyt arvata jo etunimestä. Tulisin näyttelemään elämäni ensimmäisen elokuvakohtauksen suomalaisen teatterimaailman legendaarisen nimen seurassa.
Tottakai Doris pääsi näyttelemään elokuvassa, mutta kaikenlaista muutosta tapahtui ennen sitä. Hän tarvitsi apua puheen harjoittelussa ja eri kohtausten harjoittelussa. Ulkonäköäkin muutettiin vastaamaan elokuvan henkilön ikää. Rööperissä supistiin aika tavalla Doriksen ulkonäöstä ja kuiskuteltiin elokuvatähteydestä. Perhe oli tyytyväinen, kun Doris oli löytänyt uuden uransa, mutta mitä he olisivat sanoneet, jos he olisivat tienneet mitä Doris puuhasi uusien ystäviensä parissa iltaisin ja vapaa-ajallaan.
Sillä viikolla lähdin pitkästä aikaa isän kanssa asioille. Hän iski eteisessä hatun päähänsä, sitoi kiillotetut kengät jalkaansa ja johdatti minut kadulle pää ylpeästi pystyssä.
Perhe tuki Doriksen elokuvauraa ja heistä se oli hienoa. Doriksen uudet ystävät harjoittivat kuitenkin iltaisin jotain muuta salassapidettävää, eikä aikaakaan, kun Doris huomasi olevansa mukana toisenlaisissa esityksissä. Myös nuo ystävät olivat huomanneet keinot, millä ansaita elantonsa ja ehkäpä joku päivä muuttaa köyhän elämänsä suuntaa.
Laura Andersson teos Tähtipölyn Bulevardi nosti esille nuoren filmitähden. Suosittelen kaikille historiallisten viihdekirjojen lukijoille.
Laura Andersson, Tähtipölyn Bulevardi
Gummerus 2025
s. 396
Elokuvamaailma
Alamaailma
Helsinki 1932
Feelgood
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti