On
vuosi 1924 ja kirjailija Maria Jotunin (1880-1943) viides näytelmä
Tohvelisankarin rouva on julkaistu. Näytelmä kuvaa 1920-lukua ja avioliiton
taloudellisia siteitä. Miksi avioliitto solmitaan? Miksi vanhemmat miehet
pelehtivät nuorten naisten kanssa ja toisinaan jopa menevät heidän kanssaan
naimisiin. Miksi sitten nuoret naiset pelehtivät vanhojen miesten kanssa ja
yrittävät kietoa heidät pauloihinsa ja haalata heidät alttarille asti.
Sittenhän sitä ollaan turvassa maailman pahuudelta, ja taloudellinen asema on
saavutettu.
Tohvelisankarin rouvan
ensi-ilta vuonna 1924 oli Kansallisteatterissa katastrofaalinen, sillä osa
ensi-iltayleisöstä poistui kesken näytännön. Näytelmää pidettiin siveettömänä
ja moraalittomana. Maria Jotuni oli kuitenkin löytänyt oman tyylinsä tuoda
sukupuoliroolit esille ja pysyi omalla kirjoittajatiellään. Kyseisen ensi-illan
jälkeen Tohvelisankarin rouva on saanut kymmenittäin ensi-iltoja jopa
nykypäiviin asti. Aihe on pysynyt tuoreena. Ihmisten ahneus on varsinkin
perintöasioissa välillä hyvinkin surkuhupaisaa ja koomista. Samoin ihmissuhteet, rakkaus ja rakkauden kohteet.
Maria
Jotuni oli aikaansa edellä kirjoittaessaan näytelmänsä. Eihän tuollaista peliä
voinut hyväksyä ainakaan näytelmässä. Ei nainen voinut olla noin laskelmoiva ja
ajaa omia etujaan, eikä miehet voineet olla tohvelisankareita ja
nenästävedettäviä. Maria Jotuni kirjoitti miesten ja naisten luonteet
nurinpäin, naisista vahvoja ja kieroja talousasioiden hoitajia ja miehistä
heikkoja viinaanmeneviä lapatossuja.
Näytelmän
päähenkilöitä ovat mm. Juulia, joka on nainut Aadolfin vain siksi, että
ahnehtii Aadolfin veljen perintöä. Veli on naimaton ja lapseton, mutta on
elänyt Karoliinansa kanssa ilman papin aamenta parikymmentä vuotta. Veljekset
ovat kovia juomaan viinaa, ja se aiheuttaa kaikenlaista hupia tässä komediassa.
Juulialla on tietysti nuorempi rakastaja, koska se on Juuliasta ihan
luonnollista. Juulia aikoo viedä perintörahat ja naida nuoremman rakastajansa.
Nuorempi rakastaja rakastuu kuitenkin Juulian tytärpuoleen. Tytärpuolikin
osoittaa vahvuutensa näytelmässä. Samoin naispuolinen palvelusväki.
Juonikuvioissa
piilotellaan avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia, hys hys, sopivia
piioiksi ja palvelijoiksi, ei perijöiksi. Jotuni nostaa kuitenkin kaikki
näytelmänsä henkilöt tasa-arvoiselle viivalle, tosin tohvelisankari jää
tohvelisankarin rooliin. Naiset ovat niin mukavia ja hän pitää naisista.
Tohvelisankarin osa siis sopii hänelle.
Maria
Jotuni kuvaa uuden ajan naistyyppiä, joka oli samalla kiehtova että pelottava.
Naiset kävivät töissä, eivätkä välttämättä olleet miehistä riippuvaisia. Vampit
ja viettelijättäret yleistyivät 1920-luvulla kirjoissa, näytelmissä ja
elokuvissa, mikä koettiin moraalin heikkenemisenä. Ylen Kirjojen Suomi hankkeen
tavoitteena on esitellä itsenäisen Suomen kaunokirjallisuutta sadan vuoden ajalta,
jokaiselta vuodelta yksi kirja plus viimeisenä vuoden 2017 kirja, jolloin
kirjoja on yhteensä 101. Kirjablogit
ovat haasteessa mukana. Kirjat kuvaavat kyseisen vuoden kiinnostavaa ilmiötä ja
vuonna 1924 naisroolien muutos Suomen itsenäistymisen jälkeen, naisten
äänioikeuden saamisen ja ensimmäisen maailmansodan jälkeisen miespulan aiheuttama
naisten itsenäistyminen näkyy vahvana ilmiönä kyseisenä vuonna ja Maria Jotunin
Tohvelisankarin rouvassa.
Ihailen Maria Jotunin rohkeutta olla kriittinen kirjailija aikana, jolloin naisten
tasa-arvo oli vielä lapsenkengissä Suomessa. Epäkohtien esilletuominen
parisuhteissa ja avioliitossa ja sen ulkopuolella oli kirjailijalle suorastaan uhkarohkeaa,
jonka jokainen tietää, joka on lukenut kirjailijan teoksen Huojuva talo.
Maria Jotuni, Tohvelisankarin rouva
Otava 1924
s. 251
Hupinäytelmä
Kiva, että kirja löysi uuden lukijan! Tämähän oli alun perin "minun kirjani", mutta piti luopua siitä elämäntilanteen vuoksi. Vähän harmitti, ja varsinkin nyt, kun teos kuulostaa niin kovin mielenkiintoiselta!
VastaaPoistaTuo lukukuva sinusta tohveleinesi on aivan mainio!
Kiitos Anna, miehen tohvelit nappasin vierelle ;) Mies vähän ihmetteli, että mitä kirjaa minä luen, ettei vaan ole mitään häneen viittaavaa. No ei ole tohvelisankari ollenkaan.
PoistaSinun kirjasi olisi ollut ja heti halusin lukea, kun kuulin, että et pysty nyt sitä lukemaan. Olisin varmaan muutenkin lukenut, sillä Maria Jotunilta olen nyt lukenut kolme teosta. Kiinnostavaa ajankuvausta ja aitoa historiaa.
<3
Anna, sinulle tsemppiä!
PoistaKiitos tästä postauksesta Mai. Maria Jotuni on todella merkittävä kirjailija. Tohvelisankarin rouvan olen joskus aikoja sitten lukenut, paremmin muistuu mieleen Huojuva talo. PS. Minulla on uudessa kirjablogissani ongelmia seuraamieni blogien luetteloinnissa, joten älä hämmästele jos tulee joitakin kummallisia ilmoituksia. Yritän ratkoa ongelmaa huomispäivänä.
VastaaPoistaEn ihmettele kummallisia ilmoitukksia :)
PoistaMaria Jotuni on helmi <3
Mai, onpa hyvä kirjoitus tästä!
VastaaPoistaJotuni oli erittäin uraauurtava kirjailija, mikä käy ilmi tekstistäsi.
Ihana kuva! Oletpa sinä pikkuinen, nuo reinot hölskyisivät sinun jalassasi. ♥
Kiitos Marjatta ♥
PoistaJuu oma jalka on kokoa 36 ja miehen 43.
Minusta on niin mukava matkustaa Italiaan tai Maltalle, kun olen niissä maissa ihan paikallisten kokoinen, pieni. Pienuudessa on kyllä omat hyvät puolensa.
Minusta on tullut Jotunin kirjojen ihailija. Tämäkin näytelmä elää ihan täysillä vielä tänäkin päivänä teatterilavoilla, mutta harva tietää, että näytelmä on lähes sata vuotta vanha ja melkein ajalta, jolloin naisen piti pyytää lupa mieheltä tai miespuoliselta sukulaiselta esim. mennäkseen töihin, opiskelemaan tms.
Kädessäsi oleva kirja näyttää kiinnostavalta. Se on varmaan jokin vanha painos.
VastaaPoistaKirja on aito vuoden 1924 painos. Kovia kokenut kirja, ruskeat lehdet, varmaan kastunutkin joskus, mutta niin vain tarina elää hersyvänä ja vapaana.
Poista