maanantai 19. maaliskuuta 2018

Sarah Crossan: Yksi


Sisaret

Tässä
           me olemme.

Ja olemme elossa.

Eikö se ole ihmeellistä?

Että onnistumme
ylipäätään
olemaan.

Englantilaisen Sarah Crossanin nuortenkirja Yksi kertoo tarinan 17v. siamilaisista kaksostytöistä. Kertojana toimii Grace. Kirja on kerrottu runomuodossa ja joka sivulla on runo, toisinaan runo jatkuu toiselle sivulle. Runoja on helppo lukea, sillä ne kertovat Tippistä ja Gracesta sekä heidän pikkusiskosta sekä äidistä ja isästä. Tarina jatkuu runojen kautta. Kaunista. Olin aivan myyty runollisesta tavasta kertoa kokonainen kertomus.

Tippi ja Grace ovat käyneet kotikoulua, mutta nyt on aika siirtyä lukioon. Siirtyminen ei suju ongelmitta, mutta myös hyviä asioita tapahtuu. Tytöt pääsevät mukaan nuorten maailmaan, josta he ovat aiemmin vain uneksineet.

Koko yön

Koko yön Tippi ja minä makaamme kädet
toistemme ympärillä
kuin köydet.
Minä hautaan kasvoni hänen kaulaansa
ja hän havahtuu vähän väliä
ja suukottaa päälakeani.
Kun linnut alkavat laulaa
ja taivas punertuu
me makaamme katsomassa toisiamme
niin väsynein silmin ettei kyyneliä tule.
Tippi hieroo nenääni omallaan.
”Kaikki menee hyvin”, hän sanoo.
”Ja vaikka ei menisi hyvin. Niin menee.”

Kirjan pääteema on sisaruus, joka kaksosten ollessa kysymyksessä on tiukka side, mutta siamilaisten kaksosten ollessa kyse side on umpisolmussa moneen kertaan. Mutta toisinaan siteet on purettava, vaikka leikkauksen voimin. Yksi on syvällinen ja psykologinen tunnekirja siitä, kun Grace elää siskonsa Tippin kanssa symbioosissa, mutta ajatukset, halut ja toiveet sekä unelmat ovat erilaiset.

Sydän joka sykkii kahden edestä

Jos olisimme erillisiä
minä olisin ehkä jo kuolla kupsahtanut.

Sen sijaan
siskoni taakkana on pitää meidät molemmat hengissä,
pumpata verta meidän molempien ruumiiseen.

Sen sijaan
minä kuljen pummilla.

Eikä hän
valita.


Sarah Crossan, Yksi *****
Suom. Kaisa Kattelus
S&S 2018
s. 436
One 2015

5 kommenttia:

  1. Viehättävä tapa kertoa tarinaa. Kaksoset kiehtovat minua, samoin olen "kaksikoista" ja dualismista yleensäkin kiinnostunut. Kansikuvassa letit kauniisti toisiinsa nivoutuneet. Solmuja ja umpisolmuja kannattaa pohtia, ehkä takkujakin. Kiitos esittelystä 🌷

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirja on todella viehättävästi rakennettu ja se sisältää tarinan kaaren, kuten proosakirjat sisältävät. Tarinassa on myös synkkiä, jopa lohduttomia hetkiä. Suosittelen tarinoiden ystäville, joita ei runomuoto pelota 🌷

      Poista
    2. Minäkin tykkään lukea kirjoja, jotka kertovat kaksosista, sillä minulla on kaksospojat <3

      Poista
  2. Tämä oli ehdottomasti kevään yllättäjä. Olen todella huono antamaan täysiä pisteitä millekään kirjalle, mutta tämä sai minultakin viisi tähteä. Kaunista kerrontaa aiheesta, joka ei ollut minulle entuudestaan tuttu. Luin yhdeltä istumalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on kyllä sellainen yllätyskirja, joka yllättää varmasti kaikki lukijat. Toivon todella paljon lukijoita kirjalle <3

      Jos olet kiinnostunut lukemaan siamilaisista kaksosista niin voisin suositella Leena Parkkisen Sinun jälkeesi Max teosta. Viiden tähden kirja sekin.
      https://kirjasahkokayra.blogspot.fi/2014/01/sinun-jalkeesi-max.html

      Poista