Maria Lovisa
Antintytär vastasi itsestään ja toimeentulostaan nuoresta pitäen ja ansaitsi
siinä sivussa synkähkön kuuloisen liikanimen Musta-Maija. Poliisin papereissa
nimi esiintyi ensimmäisen kerran helmikuussa 1831. Turun poliisikamarin
irtolaisten luettelo tiesi kertoa, miten Maria Lovisa Antintytär,
”Musta-Maija”, oli vailla suojelua oleva nainen. Hänen oli hankittava kahden
viikon kuluessa laillinen suojelu eli käytännössä työpaikka. Lopulta hänet
tuomittiin työttömänä irtolaisena kehruuhuonetyöhön. Myöhemmin tarkastusnaisena
Antintytär harjoitti poliisiviranomaisten mukaan ”haureellista ja paheellista
elämää”, vaikka hänellä oli samalla useita työpaikkoja piikana ja
palvelusnaisena. Poliisiasiakirjoista löytyy joukko työnantajien nimiä,
ravintoloitsijoita, kisällejä, mamselleja ja leskinaisia.
Kirsi Vainio-Korhosen tietoteos Musta-Maija ja Kirppu-Kaisa pureutuu 1800-luvun alun
seksityöläisten elämään. Kirjan kohteeksi on valittu Turussa
kuppatarkastusnaisiksi valitut 164 naista. Naiset olivat iältään
14-50-vuotiaita ja heidän joukkoonsa kuului naimattomia, naimisissa olevia ja
leskiä. Lääkintöhallitus antoi huhtikuussa 1838 määräyksen, jonka mukaan
venäläisiä joukkoja majoittavilla paikkakunnilla tulisi tarkastaa
”moraalittomaksi tunnettu naisväki”, jotta estettäisiin kuppatartunnat. Tämä
oli ensimmäinen asia, mikä nostatti hiukseni pystyyn, sillä miksi ei alistettu
sotilasjoukkoja samanlaisille kuppatarkastuksille, jotta naiset olisivat
välttyneet niiltä.
Näitä kuppatarkastuksia tehtiin Turun poliisikamarin
tiloissa vuosina 1838-48. Naisista kirjattiin veneeristen tautien
tarkastuskirjaan 164 naisen tiedot. Poliisien kirjaamat tiedot kymmenen vuoden
ajalta antaa kyseisestä ajankohdasta ja varsinkin köyhemmistä naisista ja
heidän elämästään uskomattomasti historiallista tietoa. Lisäksi Kirsi
Vainio-Korhonen on lisännyt kirjaan upeita valokuvia ja maalauksia tuolta
ajanjaksolta. Seksityön seurauksia olivat lapset ja seksitaudit. Usein
seksitaudit vaikuttivat siten, että lapset syntyivät kuolleina tai he
sairastivat syntyessään seksitauteja, joihin kuolivat myöhemmin. Toisinaan
seksityöläisyys periytyi äidiltä tyttärelle. "Kirppu-Kaisaa" eli Catharina Juhontytärtä ei koskaan
merkitty tarkastusnaiseksi, mutta hänen tyttärensä kahdeksasta aviottomasta lapsesta ainoa hengissä säilynyt Antoinette Lovisa Juhontytär merkittiin
tarkastusnaiseksi 16-vuotiaana vuonna 1847, kun hänellä todettiin tippuritartunta.
Irstas elämä ei
oikeuttanut viranomaisten hallintovallan käyttöä tai työlaitostuomiota, ellei
siihen liittynyt irtolaisuutta, suojeluksettomuutta tai suoranaista rikollisuutta. Irtolaisia
olivat puolestaan ne, jotka olivat vailla hyväksyttyä työtä ja asuinpaikkaa.
Vaikka naisella oli aviottomia lapsia ja sukupuolitartuntoja, hän ei ollut
suojelukseton tai irtolainen, jos hän oli jonkun palveluksessa tai jos lapset
olivat pieniä ja tarvitsivat äidin hoitoa.
Kirjan sivuilla tutustutaan lisäksi kehruuhuoneeseen, johon
tuomittiin mm. irtolaisuudesta. Kehruuhuoneessa työaika oli aamuviidestä
iltayhdeksään. Kehruuhuoneessa oli mahdollista tehdä vaaditun työn lisäksi omia
töitä, joilla ansaittiin rahaa. Luultavasti omat työt piti tehdä iltayhdeksän ja
aamuviiden välillä. Kehruuhuonetuomiot kestivät vuodesta kahteen vuoteen.
Kehruuhuoneet olivat tupaten täynnä, joten niihin turvautuminen oli
viimeisimpiä vaihtoehtoja, johon tarvittiin läänin kuvernöörin vahvistus
rangaistukselle.
Irtolaisuus oli vain lainsäätäjien silmissä
yhteiskunnallisesti vaarallinen ilmiö, tavallinen kansa ei pitänyt ilman
vakinaista asuntoa, kuljeskelua ja työtä vailla oloa pahana asiana.
”Musta-Maija” oli kolme kertaa nuorena tuomittuna irtolaisuudesta
kehruuhuoneessa, mutta ei vuosina 1838-1848. Kuulusteluiden kehotukset olivat
joko passitukset sairaalahoitoon tai määräykset hankkia työpaikka.
Suomen historian professori, historioitsija ja
tietokirjailija Kirsi Vainio-Korhonen on koonnut huikean tietoteoksen köyhemmän
naisväen elämästä 1800-luvun alun Turusta. Tarkastuksen kohteena on varsinkin
naiset, jotka poliisiviranomaisten mukaan harjoittivat haureellista ja paheellista
elämää. Seksityöläisyys ei ollut tuohon aikaan kiellettyä, eikä siitä
langetettu rangaistuksia. Kirsi Vainio-Korhonen on halunnut kirjallaan
selvittää millaiset elinolot johtivat kyseisten naisten kohdalla seksityöhön,
missä ja miten he tätä työtä tekivät ja miten heille kävi myöhemmin elämässä.
Koska naiset oli valittu kuppatarkastusnaisiksi, heidän yli 180 vuoden takainen
elämänsä avautuu lukijoille kiinnostavana, sekä samalla yhteiskunnallisena,
kulttuurisena ja uskonnollisena naiselämän kuvauksena. Huikeaa naiselämän
kuvausta kaukaa historiasta.
Kirsi Vainio-Korhonen, Musta-Maija
ja Kirppu-Kaisa – Seksityöläiset 1800-luvun alun Suomessa
SKS 2018
s. 245 + Valokuvat + Viitteet + Lähteet ja kirjallisuus +
Henkilöhakemisto
Tietokirja
Kirja sopii Helmet-lukuhaasteen kohtiin 1, 7, 8, 11, 15, 18,
32, 35, 41
Olet ehkä katsonut dokumenttia Hyvissä aikeissa, to tulee viimeinen. Jo asunnottomuus katsottiin raskauttavaksi rikokseksi eli se oli irtolaisuutta siihen liittyvine ilmiöineen. Oletpa löytänyt kiinnostavan kirjan!
VastaaPoista♥♥
Tämä on erittäin kiinnostava tietokirja. Upeat valokuvat kehruuhuoneesta, joka edelleen palvelee lukiona, synnytyssairaala, karttakuva 1800-luvun Turusta, johon on merkitty mm. tarkistusnaisten asunnot, lukuisat maalaukset jne kirja on runsaudensarvi kyseisen ajan Turusta, turkulaisista ja tietysti näistä seksityöläisistä. Vaikeaa aikaa seksitautien kannalta, kun ei ollut vielä penisilliiniä.
PoistaHyvä dokumenttiohjelma.
<3