lauantai 11. toukokuuta 2019

Reijo Laatikainen: Herkän vatsan valinnat


Herkkä vatsa ei ole lääketieteellinen termi. Tavalliset ihmiset kyllä ymmärtävät jo vaistonvaraisesti, mistä on kysymys. Kyse on vatsasta, joka reagoi ruoka-aineisiin, juomiin, stressiin, unen puutteeseen, lääkkeisiin ja juhlimiseen oikuttelemalla.

Reijo Laatikaisen Herkän vatsan valinnat teos on hyödyllinen meille herkästä vatsasta kärsiville. Minulla on ollut pienestä asti herkkä vatsa. En ole esimerkiksi voinut juoda maitoa koskaan. Kun laktoosittomat maidot tulivat kauppoihin, pystyin pikkuhiljaa alkamaan käyttää niitä. Siihen meni vuosia. Edelleenkään en juo pelkkää maitoa, mutta laktoosittomat muut tuotteet maistuvat kyllä. Olen kärsinyt kaikenlaisista vatsaoireista, ja kun olin  17-vuotias, vatsaani leikattiin ensimmäisen kerran. Nykyisin kärsin refluksitaudista, joka oli myös äidilläni. Kirjan mukaan dyspepsiaan vaikuttavat myös geenit. Olen siis saanut syntymälahjaksi herkän vatsan. Herkän vatsan valinnat teos on siis kultaakin kalliimpi, mutta edelleenkään en voi käyttää kaikkia kirjassa olevia ohjeita, sillä olen myös aika allerginen monelle ruoka-aineelle ja mausteelle.

Herkkä vatsa: Ylävatsavaiva eli dyspepsia tai ärtyvän suolen oireyhtymä ilman tunnettua selvää syytekijää, kuten suolistotulehdusta, keliakiaa, vatsahaavaa tai refluksitautia.

Omalta osaltani olen joutunut rajoittamaan ruokavaliota, eli ruokavalioni on ollut pitkään kapea ja olen osannut tehdä sen ihan luontaisesti, koska vatsani on tullut kipeäksi esim. rasvaisesta ruoasta ja kahvista, joten ne eivät kuulu ruokavaliooni. Ei myöskään sokeri ja vehnä. Lihatuotteet ovat jääneet melkein kokonaan ruokavaliosta pois, kananmunat käyvät keitettyinä. Herkkä vatsa on herkkä vatsa, vaikka miten rajoittaa syömistä, sillä vatsa voi tulla yllättäen kipeäksi esim. suuresta annoskoosta. Minulle sopivat siis pienet annokset. Kanssakulkijat ovat aina jaksaneet seurata syömistäni, ja saan paljon ohjeita, mutta jokainen on yksilö ja herkät vatsat ovat yksilöllisiä, joten ulkopuolisen ohjeet ovat tervetulleita, mutta ne eivät välttämättä sovi minulle tai muille herkkävatsaisille.

Toiminnallisissa vatsavaivoissa elämäntapahoito on ensisijalla.

Kirjan mukaan perimmäistä syytä herkälle vatsalle ei tiedetä. Ei tiedetä myöskään hoitoa, joka sen hoitaisi lopullisesti kuntoon. Herkästä vatsasta oirehtivat voivat oirehtia koko ikänsä tai sitten oireilu voi olla aaltomaista tai sitä voi sairastaa vain kerran tai pari elämänsä aikana. Itse olen onnistunut saamaan vatsan, joka on oirehtinut koko minun elämäni ajan. En muista yhtään ainutta pitempää jaksoa, jossa olisin ollut oireeton tai vähäoireinen. Helpotusta tuo vain se, että hyväksyn itseni herkkävatsaiseksi ihmiseksi, ja valitsen tarkasti sen mitä syön.
Suosittelen kirjaa kaikille herkkävatsaisille.

Kirjan sisältö:
Esipuhe

Mikä on herkkä vatsa?

Mikä elimistössä oikein on vikana?

Miksi ja miten FODMAP-rajoitteinen ruokavalio?

Onko muista ruokavalioista haittaa vai hyötyä?

Miten kuituihin tulee suhtautua?

Mikä on juomien merkitys?

Vatsaystävällisen ruokavalion soveltaminen kokonaisterveyttä edistäväksi

Mistä ravintolisistä on hyötyä?

Mihin muihin elämän tapoihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Miten närästystä voidaan hoitaa ruokavaliolla?

Mitä muuta on hyvä muistaa?

Reseptit

Reijo Laatikainen, Herkän vatsan valinnat, Suolisto kuntoon ruokavaliolla
Kirjapaja 2015
s. 126

2 kommenttia:

  1. Mun maha on kans oirehtinu jostain 7-vuotiaasta asti. IBS-oireita ja refluksioireita. Nyt aikuisena on refluksitautiki todettu. Kiinnostaa tääki kirja siksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Refluksitauti on aika yleinen. Kummma, ettei sen hoitoon panosteta. Ainakin minun lääkityksessä oli hirvittävästi sivuoireita. Söin alkuvuodesta kuukauden lääkekuurin. Kaapissa on kaiken varalta toinen kuukausi. Yritän sinnitellä ilman, sillä se lääke on minulle huono vaihtoehto.
      Refluksissa olisi hyvä, jos laihtuu, mutta en tiedä millä keinolla, kun kaikki sokerit, vehnäjauhot jne. on jo jäänyt pois ja syön melkein pelkkää salaattia.
      Tämä kirja olisi hyvä saada ihan itselle hyllyyn tutkittavaksi.

      Poista