Vanhempani olivat
ymmällään kaltaiseni merkillisen otuksen kanssa ja yrittivät kuumeisesti ohjata
minua oikealle tielle. He hermostuivat ja sanoivat Sillä viiraa päässä, sillä
ei taida olla kaikki kotona. Useimmiten he sanoivat minua ämmäksi, ja ämmä oli
heille kaikkein verisin loukkaus – sen kuuli äänensävystä – loukkaus, joka
ilmaisi kaikkein syvintä inhoa, paljon enemmän kuin mäntti tai idiootti.
Ranskalaisen Édouard Louisin kuvaus
vanhemmistaan on kurjaa luettavaa hänen omaelämäkerrallisessa teoksessa
Ei enää Eddy. Alkoholisoituneet
vanhemmat eivät ole yhdenkään lapsen turvana ja tukena maailman pahuutta
vastaan. Vanhempien olisi pitänyt nähdä miten surkean lapsuuden Édouard Louis joutui
viettämään. He näkivät, että Eddy oli erilainen lapsi ja sen vuoksi häntä
kiusattiin. Raskainta oli varmasti perheen sisäinen henkinen kiusaaminen. Eddy
häpesi perhettään.
Käytävään ilmestyivät ne kaksi
poikaa, pitkä punapää ja huonoryhtinen pätkä. Pitkä punapää räkäisi Siinä sulle
päin pläsii.
Aloittaessaan yläkoulun Eddy sai kaksi kiusaajaa,
jotka kiusasivat ja hakkasivat häntä päivästä toiseen välitunneilla. Eddy ei
kertonut kenellekään. Äiti näki mustelmat, mutta ei kysynyt mitään. Varmasti
muutkin aikuiset näkivät hänen mustelmansa, mutta eivät tehneet mitään.
Varmasti opettajakin näki. Toivon sydämestäni, että koko sakki lukee tämän
kirjan ja häpeää ensinnäkin kiusaamista ja toiseksi sitä, etteivät tehneet mitään
sen lopettamiseksi. Kiusaamisen lopettaminen on aikuisen tehtävä. Eddy häpesi
sitä, että häntä kiusataan.
Ei enää Eddy nosti omia muistoja ja tunteita
pinnalle, muistoja, joita häpesin, muistoja, jotka halusin unohtaa, mutta ne
eivät unohdu. Eddyn vanhempien juominen nosti omien vanhempien juomisen muistot
pinnalle. Häpesin heitä ja minulla oli halu muuttaa pois kotoa niin nopeasti
kuin vain pääsen. Olin 16-vuotias, kun muutin pois kotoa. Eddy oli saman
ikäinen kuin minä, kun hän lähti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle lukioon.
Eddyä ajoivat pois perheen köyhyys, oma seksuaalinen suuntautuminen ja halu
irtautua omasta ja muiden luomasta roolista yhteisössä. Eddy häpesi itseään.
Eddyn perhe oli niin köyhä, että ensimmäinen
kustantamo ei uskonut sellaisen köyhyyden kuvausta yhdeksänkymmentäluvun ja
2000-luvun Ranskasta, eikä Édouard Louis saanut sieltä kustannussopimusta.
Eddylle oli tavallista seisoa leipäjonossa, ruoan kerjääminen naapureilta, nälkä,
kaatopaikkatavarat, palelu talvella ilman takkia, peseytyminen samalla vedellä
koko seitsenhenkisen perheen kanssa, hoitamaton astma ja hampaat jne. Perheen isän jäädessä
selkäsairauden jälkeen tehdastyöstä kotiin, seitsenhenkinen perhe eli äidin
siivooja/vanhustenhoitajatuloilla tuhannella eurolla kuussa, joista iso osa kirjan mukaan meni vanhempien juomiseen ja tupakoimiseen. Juominen vaikutti olevan koko yhteisön
ongelma köyhyyden ohella. Kouluttautuminen oli myös vähäistä. Ja jo hyvin nuoret
tekivät lapsia. Eddy häpesi köyhyyttä.
Édouard Louis, ts. Ei enää Eddy teoksen päähenkilö, murtautui pois omasta
rajoittuneesta yhteisöstä, muutti nimensä, opiskelee yliopistossa
sosiologiaa, kirjoittaa kirjoja ja herättää ihmisiä huomaamaan mitä
köyhyys, eriarvoisuus ja suvaitsemattomuus voi olla.
Aika usein saa kuulla, että on lottovoitto syntyä
Suomeen. Suomi on myös valittu maailman onnellisimmaksi maaksi. Miksi sitten köyhyys,
eriarvoisuus ja suvaitsemattomuus kasvaa koko ajan? Miksi koulutuksesta ja
sosiaalimenoista on leikattu vuosikausia? Miksi korruptio kukoistaa yhä enemmän
ja enemmän, vaikka siitä puhutaan julkisesti?
Suomalainen köyhyys on tabu,
kuten ranskalainen köyhyyskin on. Köyhyydestä puhutaan, mutta sitä ei oteta
tosissaan. Suomen kurjin köyhälistö on
opiskelijat, jos he eivät onnistu saamaan työtä opiskeluaikana. Kun opiskelin yliopistossa 2000-luvulla, olisin saanut ruhtinaalliset 270
euroa opintorahaa kuussa. Oli siis pakko käydä töissä koko opintojen ajan, sillä velkataakka ei houkuttanut. Opinnot valmistuivat kymmenen
vuotta sitten, eikä opintoraha ole tietääkseni noussut juuri ollenkaan. Joka kaupungista löytyy leipäjonot, jossa jonottaa nälkäiset, asunnottomat, velkaantuneet, eläkeläiset, alkoholistit, opiskelijat, vähävaraiset, vammaiset, pitkäaikaistyöttömät, sairaat jne. Köyhyys elää meidän keskellämme.
Édouard Louis, Ei enää Eddy
Suom. Lotta Toivanen
Tammen Keltainen Kirjasto 2019
s. 184
En finir avec Eddy
Bellegueule 2014
Omaelämäkerta
Hyvä kirjoitus, Mai, henkilökohtaien ja kantaa ottava.
VastaaPoistaOdotan tilaamaani kirjaa Who Killed My Father, jonka Louis kirjoitti neljä vuotta Ei enää Eddyn jälkeen. Se on rakastava, isää ymmärtämään pyrkivä kirje isälle, jonka poika tiesi rakastavan itseään esteistä huolimatta. Kirjoittaja pohtii tässä kirjassa myös Ranskan työväenluokan protestia ja poliitikkoja, jotka ovat unohtaneet pitää huolta heikommista.
Kiitos Marjatta <3
PoistaJotenkin minusta tuntuu, että köyhyys koetaan asiana, jota ei voi olla Suomessa. Ja juuri köyhiä rokotetaan koko ajan ts. heidän vähäisistä rahoista poliitikot taistelevat kynsin hampain.
Opiskelin yliopistossa aikuisiällä ja olin töissä, koska oli pakko. Työpaikan kanssa sovin puolipäivätöistä, mutta työt lisääntyivät koko ajan. Lastenikin on ollut pakko olla töissä opiskelujen ajan. Yksi lapsistani ei millään saa opintoja valmiiksi, koska tekee koko ajan kokopäivätöitä. Vielä kaksi opintosuoritusta ja sitten olisi valmis. Työelämä vaatii tutkintoja, mutta on erittäin jäykkä kaikessa mikä vaatii joustoa esim. opiskelun suhteen.
Jokaisen pitäisi katsoa Perjantai-dokumentti asunnottomista, jossa mies ja nainen kulkevat päivät pitkin Helsingin katuja ja etsivät pulloja roskiksista. Pulloja ei tahdo enää löytyä, syystä, koska eräs köyhä ihmisryhmä on valjastettu niitä keräämään. Maanantaisin nainen saa rahaa, joten silloin he voivat syödä. Dokumentin lopussa pari meni yleisen vessan lattialle nukkumaan. Tämän dokumentin pitäisi herättää meidät suomalaiset!!!
Tämä oli hyvä, joskin hyvin surullinen tarina. Yhtenä kesäaamuna jouduin menemään Myllypuron terveyskekukseen fysioterapiaan. Ihmettelin, mikä ihmeen ihmismassa siinä metron kupeessa oli. Leipäjono. Tuo näky pysäytti, heitä oli varmaan pari sataa.
VastaaPoistaLeipäjonot ovat vain kasvaneet Suomessa tiukentuneen politiikan vuoksi. Jo pitkään on puhuttu siitä, että köyhien lapsiperheiden lapset eivät saa syödäkseen viikonloppuisin. Maanantaisin lapset syövät koko viikonlopun edestä päiväkodissa tai koulussa. Mitä he syövät lomilla?
PoistaTilasin tämän itselleni mutta tilaus jäi välille. Kuulostaa kyllä lukemisen arvoiselta.
VastaaPoista