Ymmärsin, että minun
oli päästävä täältä, pois koko pitäjästä, sillä täällä minua odotti vain
tihentyvä piiri kuin korppien joukko jalkansa loukanneen karitsan ympärillä,
odotti syytösten syöveri ja pahan hengen palkka, sillä milläs olisin saattanut
todistaa, etten tiennyt kirkossa kouristavan pirun alkuperää, en sen enempää
kuin toisetkaan, niin lähellä oli se leiskaus, sylkäisty syytös, olinhan minä
Hyväniemen Manga, poltetun miehen tytär, ja se ajatus poltti sieluani ja
sydäntäni kuin hehkuva rauta tai polttava liekki.
Tapio Koivukarin kirjassa Poltetun miehen tytär eletään 1600-luvun Islannissa. Kristinusko on
levinnyt maahan, mutta sitä vanhemmat uskot ja uskonnot ovat mukana
jokapäiväisessä elämässä, vaikka kristinusko kieltää uskomasta noitiin, piilokansoihin,
maahisiin ja taikuuteen. Hyväniemen Thórdur on tunnettu noitataidoistaan. Hänen
noitataitonsa ovat monien sukupolvien takaa ja niiden avulla hän on kalastanut
ja pitänyt perheensä jäsenet hyvinvoivina. Taitojensa avulla hän on rakentanut
ison aluksen, joka on suurempi kuin muilla ja toki se herätti kateutta muissa.
Kateus, pahansuopuus, ilkeys, epäluuloisuus ja muut pahat voimat lisääntyivät heidän
asuinseuduillaan ja pian tuli Hyväniemen Thórdurille kutsu noitakäräjille.
Kevätkäräjien jälkeen
isä vanhentui parissa päivässä. Askel painoi, ryhdistä oli kadonnut korska ja
pontevuus, hän vaipui kumaraan kuin taakan alla, katse painui maahan eikä
noussut enää ylös.
Mangan isälle kävi kuin kävi ja noitavainot olivat saaneet
alkunsa Islannissa. Pastorit ja piispat olivat ihmeissään siitä, miten monta
noitaa heidän alueillaan oli. Naapurit ilmiantoivat toisiaan. Epäluulot lisääntyivät, ja isän tuomion
jälkeen Manga tiesi, että hänen oli lähdettävä pakomatkalle, tai hän saisi
saman tuomion.
Ja tällainen on hänen
ulkomuotonsa:
Hyvinkin
keskimittainen, vaaleaverinen, poskipäiltään
korkea,
kepeäliikkeinen ja puheissaan järkevä.
Runonlaulajana miltei
naisten parhaita.
Etsintäkuulutus
yleiskäräjien pöytäkirjoissa kesällä 1656
Tapio Koivukarin Poltetun miehen tytär kertoo
mielenkiintoisella tavalla noitavainojen
ajasta, joka levisi 1400-luvun lopulla Euroopassa uskonpuhdistuksen
aikana. Uusimpien tutkimusten mukaan noin 50 000 ihmistä menetti henkensä ja
heistä suurin osa oli naisia. 1600-luvulla noitavainot olivat levinneet
Euroopan syrjäkolkkiin mm. Suomeen ja Islantiin, joissa valtaosa noidiksi
syytetyistä oli miehiä. Kirjan lopussa on faktaa noituuteen liittyvistä
asioista. Kirjan tarina kertoo noituuteen liittyvän hulluuden leviämisestä
Islannissa ja sen ikävistä seurauksista. Oliko syytöksistä mahdollista selvitä
ja millä tavoin, sekin selviää tarinasta. Lukuiloa historiallisen noitatarinan
parissa.
Tapio Koivukari, Poltetun miehen tytär
Johnny Kniga 2018
s. 277
Historiallinen teos1600-luvulta
Historiallinen teos1600-luvulta
Tapio Koivukari: Unissasaarnaaja
Kirja sopii Helmet-lukuhaasteen kohtiin
1. Kirjan kannessa on ihmiskasvot, 27. Pohjoismaisesta mytologiasta ammentava
kirja ja 16. Kirjassa liikutaan todellisen ja epätodellisen rajamailla
Tämä oli hieno - pidin paljon. Mukavaa sunnuntaita.
VastaaPoistaSamoin Riitta, tykkäsin tosi paljon. Olen historiallisten kirjojen fanittaja ja uppoudun mielelläni kauas kauas historiaan. Koivukari on loihtinut 1600-luvun Islannista hyvin kiehtovan ajankuvan.
PoistaAurinkoista sunnuntaita :)
Järkyttäviä nuo noitavainot :( Ei se ainakaan mitään kristillisyyttä ole... Itse muistan vain hämärästi kuulleeni niistä, eli aihe on jäänyt vieraaksi, joten voisi paikata aukkoa sivistyksessä lukemalla joskus tämän kirjan.
VastaaPoistaOnhan ne varmasti olleet ikäviä nuo noitavainot. Kristillisyys taisi muutenkin alkuvaiheissa olla kaukana kristillisyydestä, kun kristinuskoa levitettiin sotien avulla tappamalla toisinuskovat. Niinhän se menee tänäkin päivänä eli historia toistaa itseään. Etniset puhdistukset kohdistuvat toisinuskoviin.
PoistaSuomessa etnistä puhdistusta on käytetty saamelaisiin, kun heidän uskontonsa, kielensä ja kulttuurinsa kiellettiin. Kouluissa ei saanut puhua saamenkieliä, ei saanut pukeutua omiin juhla-asuihin ja piti unohtaa omat uskonnot. Saamenkielet (inarinsaame, pohjoissaame, kolttasaame) melkein katosivat Suomesta, mutta onneksi niitä elvytetään kielipesillä ja koulutuksilla tänä päivänä. Saamelaisiahan pidettiin myös noitina.