perjantai 23. heinäkuuta 2021

Mhairi McFarlane: Hei ethän unohda minua (Naistenviikko)

 

Sori hempukka. Joskus niille täytyy antaa yksi päänahka. Tule takaisin kahden viikon kuluttua ja jos kriitikko saa tietää sano että äitisi kuoli tai jotakin ja me säälimme sinua. Ota tämä loman kannalta! Palkattoman loman.

Skotlantilaisen Mhairi McFarlanen kirjat saavat joka kerta aivoni hymyilemään leveästi, tosin välillä myös itkemään, mutta ei se haittaa, sillä viihtymispotenssi on korkealla. Näin kävi myös Hei ethän unohda minua teoksen kanssa. Teos on chic-litiä, mutta näin kesäkuumalla parasta on, kun hyytelöityneet aivoni ovat tyytyväiset lukemaansa. Minussa asuu välillä chic-litiä rakastava lukija, ainakin McFarlanen kirjoja rakastava lukija.

Räpäytän kaksi kertaa silmiäni. Olet juuri nähnyt minun saavan potkut nöyryyttävimmällä, julkisimmalla mahdollisella tavalla, ja kiristät minulta seksiä? Harkitsen tylyä vastausta: Pesen nännikarvani sinä iltana.

Luettuani ylläolevan tekstin repesin nauramaan ääneen. Hei ethän unohda minua teoksessa on todellinen nauruvaara, joten varoitan kaikkia lukijoita etukäteen mahdollisista leukojen loksahduksista ja  huulien ääriään myöten venymisistä tahattomien naurupurskahduksien vuoksi. Ei voi mitään, sillä kirjaa ei voi jättää kesken. Päähenkilö 30v. Georgina on uskomattoman ihana tarjoilija, jonka suusta ja kynästä lähtee aina jollakin tavalla koskettavaa tai posketonta tarinaa.

Olen taas sinkku eikä minulla ole töitä eikä rahaa ja asun alueen pahimman tyypin kämppiksenä vuokratalossa matofarmin naapurissa, mutta minulla on kuitenkin kavereita ja iso lasillinen punaviiniä.

Vaikka Georgina menetti työpaikkansa ja poikaystävänsä samana päivänä, pian hänellä oli uusi työpaikka, jonka pomona oli mies menneisyydestä, ensirakkaus. Tietysti heidän välillä alkoi kipinöidä, mutta eihän kirjan draamakaari voi kovin yksinkertaisesti ja suoraviivaisesti edetä, ehei, vaan luvassa on kaikenlaisia juonenkoukkuja ex-poikaystävän ja perheen taholta ym. 

Hyvin juonikasta ja hauskaa tarinaa voit lukea skotlantilaisen Mhairi McFarlanen teoksesta Hei ethän unohda minua. Sopii hyvin kesäfiilistelyyn.

Mhairi McFarlane, Hei ethän unohda minua

suom. Hanna Arvonen

HarperCollins 2019

s. 398

Don´t You Forget About Me 2019 

Rakkausromaani

Mhairi McFarlane: En minä vaan sinä

10 kommenttia:

  1. Kiitos esittelystä! Olenkin etsinyt viime aikoina suosituksia kevyemmästä kirjallisuudesta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä tarina tai jokin muu McFarlanen kirja sopii hyvin luettavaksi kesäkuumalla ilmalla, uimarannalla, mökin laiturilla, puiston penkillä, junamatkalla, riippumatossa jne. Lukeminen on vain niin kivaa tekemistä, kun muuhun ei oikein pysty eikä jaksa kuumalla ilmalla.
      Kevyt kirjallisuus on parasta kesäpäivinä :)

      Poista
  2. Kuulostaa hauskalta, laitan muistiin. Aivan uusi tuttavuus tämä kirjailija minulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseessä on hauska kirja, jossa on myös tummempia sävyjä, mutta niistä voit lukea kirjasta.

      Poista
  3. Tämähän kuulostaa kivalta! Minulla on yksi McFarlane omassa hyllyssä (En minä vaan sinä) mutta en ole sitä tullut lukeneeksi... pitänee ottaa lukuun tai kokeilla tätä uusinta esittelemääsi kirjaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tykkäsin tosi paljon myös En minä vaan sinä teoksesta, joten suosittelen aloittamaan siitä, kun se löytyy kirjahyllystäsi.

      Poista
  4. Kiitos vinkistä! Lähden tutkimaan, löytyykö kirjastosta McFarlanen kirjoja.
    Onpa kivan retrotyylinen kansikuva, ajalta jolloin naisten vyötäröt olivat kuusikymmensenttisiä ja käytettiin kellohameita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Marjatta :)
      McFarlanelta on suomennettu useampikin teos, joissa kaikissa on saman tyyppinen kansikuva. Tykkään tosi paljon noista kansikuvista, ne kuuluvat asiaan. Tulet huomaamaan, että Georgina pukeutuu aika hauskasti.

      Poista
  5. Tosi nätti kansi !

    Luin muutama vuosi sitten chic-lit-kirjan ja tykkäsin kauheasti ❤️
    Se oli suomalainen, muistaakseni Veera Vaahtera.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veera Vaahteralta olen lukenut yhden chic-lit kirjan, mutta Pauliina Vanhatalolta, joka kirjoittaa myös Veera Vaahteran nimellä, olen lukenut miltei kaikki teokset.

      Poista