maanantai 1. helmikuuta 2016

Mary Kubica: Good Girl - Kunpa tietäisit

Nainen hymyilee ja sanoo minun olevan kiltti. Hän luulee, että olen huolissani hänestä. Vähänpä hän tietää. En välitä asiasta hittojakaan.

Yhdysvaltalaisen kirjailijan Mary Kubican esikoisteos Good Girl ponkaisi USA:ssa heti bestseller-listoille vuonna 2014. Nyt kirjasta on tulossa elokuva ja Kubican toinen kirja Pretty Baby julkaistiin vuonna 2015. Toivottavasti se julkaistaan pian myös suomen kielellä. Good Girlin kertojina toimivat äiti, etsivä ja sieppaaja. Kirjassa nimittäin siepataan nuori nainen, joten jännitystä on tiedossa koko kirjan ajaksi. Kirjan rakenne on mielenkiintoinen, sillä jo kirjan alussa käy selville, että siepattu Mia selviää sieppauksesta hengissä, mutta hän ei muista mitään.

Silmänräpäyksen ajan nainen rukoilee minua antamaan hänen mennä. Käsken hänen pitää turpansa kiinni, En halua kuulla pyyntöä, ja nainen alkaa itkeä. Nainen höpöttää sekavia ja anelee minua antamaan hänen mennä. Jälleen hän kysyy, minne me menemme, ja minä tartun aseeseen. En kestä kuunnella hänen kimeää ääntään. Minun täytyy saada hänet vaikenemaan. Tähtään häntä aseella ja käsken häntä olemaan hiljaa.

Kirjan kappaleet on nimetty sen mukaan kuka kertojista on äänessä ja onko tapahtumat aiemmin vai myöhemmin tapahtuneet. Mia on siepattuna useamman kuukauden ajan ja etsivä kertoo siitä miten sieppaajan ja Mian etsintä etenee. Äiti kertoo Mian lapsuudesta ja hyvistä ja huonoista ajoista sekä perheen tilanteesta. Perheen isä on perinyt runsaasti rahaa ja perhe odottaa koko ajan lunnasvaatimuksia. 

Käännyn katsomaan naista sanomatta mitään. Kumpikaan ei tiedä varmasti, ovatko sanat kysymys vai eivät. Sen tiedän, että tunnen sisälläni jonkin muuttuvan aina, kun nainen katsoo minua. Hän ei enää katso lävitseni. Puhuessaan hän katsoo nyt minua, ja viha ja suuttumus ovat poissa.

Good Girl kirjaa on verrattu tarinansa vuoksi Gillian Flynnin Kiltti tyttö-romaaniin, kirjasta puuttuu kuitenkin Kiltin tytön ilkeys. Mielestäni Good Girl on kuitenkin paljon tiivistunnelmaisempi ja sisälsi runsaasti yllätyksellisiä juonenkäänteitä, loppuhuipennus voi yllättää lukijan täysin, itse epäilin sitäkin mahdollisuutta. Yksi jännitysmomentti onkin se, että lukija epäilee koko ajan henkilöä, kuka sieppauksen takana on ja miksi. Kirja vangitsi mukaan heti ensimmäiseltä sivulta ja huokaisin vasta, kun olin lukenut viimeisen sivun tästä psykologisesta trilleristä. ****

Mary Kubica, Good Girl - Kunpa tietäisit
suom. Meri Ala-Tauriala
HarperCollins 2015
s. 410
Good Girl 2014


Osallistun kirjalla Marikan Seitsämännen taiteen tarinat-lukuhaasteeseen, kirjasta on tekeillä elokuva.

6 kommenttia:

  1. Mai, on upeaa, että kirjat jakavat mielipiteitä ja että niitä voidaan näin vaihtaa:) Itse en onnistunut tälle hyvälle tytölle lämpenemään, poissulkien etsivä Gabe Hoffmanin sympaattista persoonaa ja ainokaista yllärinpoikasta eli epilogia, joka oli teoksen parasta antia. Hyvää helmikuun alkua:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luin arviosi ja minua hiukan hymyilytti kustantajamietteesi. Minä en kiinnitä juuri kustantajiin huomiota. Kirja oli minun makuuni ja tuo psykologinen tausta ja perhesuhteet tai niiden vaikutus oli sen verran hyvin oivallettu, että minusta tuli Kubican fani ja odotan uutta kirjaa innolla. Hyvää helmikuun alkua sinulle Takkutukka :)

      Poista
  2. Good Girl on ollut täälläkin näyttävästi esillä. Tähän mennessä ei ole syntynyt intoa lukea tätä (vaikka periaatteessa teema kiinnostaa): se voi johtua osittain siitäkin, että olen jotenkin kyllästynyt länsimaiseen nykyaikaan sijoittuvaan kirjallisuuteen. Minulla itselläni taitaa olla kausi, kun haluan kirjalta jotain aivan muuta kuin "tuttua" nykyaikaa. Ehkä luen tämän jossain vaiheessa, kun pääsen "ähkystäni" yli :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä pitää päästellä höyryjä ja tämä kirja oli juuri sellainen. Avasi kirjan, antoi juonen viedä ja sulki kirjan. Jotkut osaa jännityksen taidon ja nuo perhesuhteethan ne tässäkin kirjassa vaikuttivat. Oliko joskus sellainen telkkariohjelma kuin Perhe on pahin?
      Luetaan ihan lukufiilisten mukaan. Itse seikkailin viimeksi 1700-luvun vallankumouksen mukana, siitä myöhemmin arvio.

      Poista
  3. Kiltti tyttö jäi vähän miinuksen puolelle, vaikka odotin siltä paljon, mutta nyt kuulostaa sellaiselta kirjalta, että tästä voisi löytyä piirteitä, joita lähdin Kiltistä tytöstä hakemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiltti tyttö oli minullekin pettymys, mutta elokuvaversio oli tosi hyvä, kiitos hyville näyttelijöille. Olin varma, että en lue Gillian Flynnin kirjoja enempää, mutta olen lukenut nyt kaikki suomennetut teokset. Ihmettelen, että miksi kirjoja ei julkaistu Suomessa kronologisessa järjestyksessä, sillä minusta esikoiskirja Paha paikka oli paras ja Terävissä esineissäkin oli sitä jotain. Nämäkin niitä psykologisia jännityskirjoja tyyliin perhe on pahin.

      Poista