Saiman
lapsuuden aikana tieteessä tunnistettiin Alzheimerin tauti ja syyksi yhteen
yleisimmistä mielisairauksista, halvaavaan tylsistymiseen, varmistettiin
kuppatartunta. Nuoruudentylsistymisenä tunnettu sairaus puolestaan nimettiin
uudelleen. Sopivat sanat löytyivät kreikan kielestä. Jakautuneen mielen tauti,
skitsofrenia.
Susan
Heikkisen tietoteos Pullopostia Seilin saarelta – Potilas numero 43
syventyy mielenterveyden hoitoon. Tarkempana tarkastelun kohteena oli Saima
Rahkonen (1903-1959), joka joutui parikymppisenä aluksi vankilaan ja sieltä Pitkäniemen
sairaalaan ts. loppuiäkseen laitoshoitoon. Jos hän olisi ollut terve, hän olisi joutunut tietyksi ajaksi vankilaan, mutta harvoin
terve ihminen päättää lyödä kirveellä toista ihmistä kasvoihin. Tuo vuosi oli
1923. Saima oli ehtinyt kokea köyhyyden, punaorpouden, useat palveluspaikat ym.
Ei
he minua ole moittineet. Jos minua sanotaan pieneksi, uskon että sen sanoi, kun
on ajatellut että kaikki lyhkäset ovat pikkumaisia ja tylsiä. Ja huonompia,
eivät tiedä niin paljon kuin ne, joilla on enemmän luita, kuin ne joiden luut
ovat isommiksi kasvaneet, eivät ole suuria koskaan.
Saiman
elämälle olisi toivonut enemmän ilon pilkahduksia, sillä elämä mielenterveyspotilaana ei
ollut aina mukavimmista päästä. Saima kirjoitti paljon kirjeitä ja
muistilappuja, joita hän sitten piilotti, sillä hän arvasi, että kirjoituksia
takavarikoidaan. Kirjeistä nousi esille hoidot, joita hän oli saanut ja joita
hän pelkäsi. Kirjeet eivät aina menneet perille, sillä henkilöt, joille hän
kirjoitti, eivät olleet aina todellisia. Noita kirjeitä arkistoitiin sairaalan arkistoihin.
Saiman
kirjoituksia löytyi vuonna 2010 Seilin saarelta. Susan Heikkinen kiinnostui näistä
kirjeistä ja kirjeiden kirjoittajasta, kun näki pullon täynnä paperilappusia
eräässä näyttelyssä, joka kertoi mielenterveyden historiasta. Pulloja ei oltu
avattu aiemmin. Alkoi tutkimusretki mielenterveyden historiaan, josta Heikkinen
kirjoittaa hyvin valaisevalla ja kiinnostavalla tavalla. Kirjan sivuilta löytyy
valokuvia, joista vain yksi on Saiman kuva.
Saima
sairasti aikana, jolloin mielenterveyden hoito oli vielä kokeilevaa. Sähköshokkihoidot,
lobotomia, vesihoito, insuliinpistokset, olivat pelottavia hoitoja. Saima ei
tarvinnut lobotomiaa. Terapiat ja terapeutit, sekä psykologia ja psykologit
eivät vielä olleet mielenterveydenhoitoja Saiman elinaikana. Mielisairas
perheenjäsen piilotettiin suvulta, hänestä ei puhuttu, vaan vaiettiin. Saiman
luona ei vierailtu joka vuosi. Häntä hävettiin. Sisko puhui Saiman huonoista
hermoista ja isän huonoista hermoista. Mielisairautta ei haluttu tunnistaa.
Susan
Heikkinen on kirjoittanut hienon teoksen mielenterveydenhoidon historiasta.
Saima Rahkosesta nousi kuva henkilöstä, joka sopeutui harvinaisen sopuisasti
hoidokiksi ts. hän laitostui. Uskon, että kirjoittaminen oli hänen
henkireikänsä ulkomaailmaan, ja samalla hän kirjoitti omia hankaliakin ajatuksiaan ulos.
Seilin turvalaitoksessa Nauvossa hän vietti toisen maailmansodan ajan. Hänet haudattiin lopulta Seilin saarelle.
Seilin
saarelle rakennettiin 1600-luvulla kuningas Kustaa II Aadolfin käskystä
leprasairaala, johon siirrettiin vuonna 1623 leprasairaita ts. spitaalisia, sekä
köyhiä ja vaivaisia – kuurot, sokeat ja liikuntakyvyttömät. Kun lepra katosi
Suomesta, saarella aloitti hourujenhuone eli mielisairaala. Mielisairaita
hoidettiin saarella 1800-luvulta vuoteen 1962 asti. Sairaalasta tuli etupäässä
naispotilaiden sijoituspaikka.
Seilistä
on tullut paikka, jonka historia kiehtoo kirjailijoita ja meitä lukijoita.
Susan Heikkisen yhdistelmä, jossa tietokirjaa lähestytään kirjallisuuden keinoin,
on koukuttavaa lukea. Saima Rahkonen on ansainnut tulla esille pitkäaikaisena
mielenterveyspotilaana. Hänet yritettiin unohtaa, mutta pullopostin sisältö
halusi lopulta tulla esille.
Susan
Heikkinen, Pullopostia Seilin saarelta – Potilas numero 43
SKS
2020
s.
214 + Valokuvat + Kiitokset + Koosteet + Paikat + Saiman tekstit + Viitteet + Lähteet
+ Henkilöhakemisto
Tietokirja
Elämäkerta
Mielenterveys
Katja Kallio: Yön kantaja
Hanna Hauru: Tyhjien sielujen saari
Hieno narratiivinen tutkimus, jossa aineisto on enemmän kuin puhuva. Se selvästi puhuttelee lukijaansa ja tutkijaansa omalla karulla tavallaan.
VastaaPoistaSamaa mieltä. Kirja on puhutteleva. Tänä päivänä ei ole hävettävää puhua omasta mielenterveysongelmasta. Saiman aikana oli. Nuoremmat suvun jäsenistä eivät edes tienneet Saimasta mitään. Hänestä ei puhuttu. Häntä ei ollut olemassa suvulle.
PoistaSeili on nähnyt kaikenlaista elämää. Kaunis saari, jossa olen vieraillut mielelläni.
Onpa mielenkiintoinen ja tärkeä kirja. Seilin saaren nimen olen joskus kuullut, mutta en tiennyt siitä mitään. Mukava kuulla, että se on kaunis paikka. Melkein kaikki meistä voivat paremmin vihreässä, kauniissa ympäristössä. :)
VastaaPoistaPaljon on tilanne parantunut noista ajoista, mutta sanoisin että kehon sairauksista on vielä nykyäänkin paljon helpompaa puhua kuin mielen.
Mukavaa loppuviikkoa!
Kiitos Sara kommentista :)
PoistaMinusta nykyisin on helpompaa puhua mielen ongelmista kuin ennen. Tv:ssä on ollut monia mielenterveyteen liittyviä ohjelmia. Tiedetään, tunnetaan ja seurataan useamman mielenterveyteen liittyvän asiantuntijan lausuntoja, kirjoja ja jopa tv-ohjelmia.
Usein kehon ja mielen ongelmat kulkevat rinta rinnan. Outoa minusta on ihmisen jaottelu osiin ja sitten niiden osien hoitaminen, kun pitäisi ottaa huomioon kokonaisuus. Samoin kun hoidetaan mielenterveyspotilasta, hänellä on myös läheiset, jotka pitää ottaa huomioon ja mukaan esim. perheterapia, mutta pääsevätkö vai haluavatko ihmiset tällaiseen mukaan on eri asia.
Itse rakastan Turun saaristoa, mutta kylmään vuodenaikaan se ei sovi minulle.
Minulla tämä kirja odottaa postausta. Todella hienoa kuvausta Suomen mielenterveyden hoidon historiasta ja ennen kaikkea Saimasta.
VastaaPoistaKiva kuulla sinun postaus. Uskomaton historia Seilillä. Saiman elämä surettaa.
PoistaOnpa Seilin saarella mielenkiintoinen historia... Kiitos lukuvinkistä!
VastaaPoistaSeili on tosi mielenkiintoinen saari Turun saaristossa. Kiinnostavia ja traagisia ihmiskohtaloita. Lepraa, vammaisia ja mielisairaita. Sinne on myös lähetetty menneisyydessä löyhätapaiset naiset.
Poista