Kun Anis putoaa, on
lumisade, talven ensimmäinen, ja hän ajattelee Al Gorea. Hän ajattelee sulavaa
jäätä ja suolaistuvaa merta: molemmat hiipuvat, katoavat, ovat pian poissa ja
muistoja vain, oppikirjoissa, dokumenttifilmeissä, matkustavaisten kuvakokoelmissa.
Kun suljin Anja Snellmanin puhuttelevan teoksen Parvekejumalat takakannen kiinni, pidin
hiljaisen hetken kaikille sorretuille tytöille ja naisille. Parvekejumalat on
upea yhteiskunnallinen teos, joka katselee mikrotasolta koko suunnatonta
sorrettujen tyttöjen ja naisten asemaa. Olen hengästynyt, olen ihmeissäni,
vapisen ja pelkään kaikkien sorrettujen tyttöjen ja naisten kohtaloa.
Ja se sorto voi tapahtua täällä Suomessa, sillä me emme asu
lintukodossa, vaan me olemme koko ajan kiihtyvällä vauhdilla muuttumassa yhä
monikulttuurisemmaksi yhteiskunnaksi. Monikulttuurisuus voi olla rikkaus, mutta
se voi olla myös turvattomuutta, ja tytöille ja naisille jopa vangin elämää, kun
katsomme heitä suomalaisilla silmillä. Heidän vanginvartijoina toimii koko
perhe, suku ja oma kansa. Minäkin katselen maahanmuuttajia lumikin silmillä,
kuten Anja Snellman kuvailee meitä suomalaistyttöjä ja – naisia kirjansa
sivuilla.
Baraf baa dhacaya.
Anis ehtii saada kielelleen yhden hiutaleen ennen kuin vasen olkapää rusahtaa
maahan, ja lonkka, ja siinä vuorenkorkuisen kivun keskellä vilahtavat äiti ja
isoäiti, bilaa micne, niiden rusinanväriset huulet liikkuvat, mutta Anis ei
kuule mitä he sanovat, varmaan väittelevät tuulista, nuotioiden ja roskien
polttamisen kitkerä savu silmissään, ja Wandan hymyilevät kasvot kuin
lumikellossa, hei neu neu neulenomadit, ja Luka joka ojentaa kirkkaankeltaista
pyöränkelloa, ring ring tämä halusi tulla sinun luoksesi, ja Wandan äiti, oi
miten hörönauruenkeli levittää siipensä, miten vedenneito ilman vettä
leiskauttaa pyrstöään niin, että ruusupensaiden punaiset marjat lentelevät. Vai
onko se Aniksen veri?
Kirjassa kohtaavat kaksi ääripäätä. Vallatussa talossa nuori
suomalainen nainen Alla-Zahra etsii itseään ja uppoutuu islamin oppeihin ja
kulttuuriin. Hän pukeutuu huiveihin ja kaapuihin ja yrittää vapautua
vaatimuksista, jotka on asetettu länsimaiselle naiselle. Olla vapaa ja
tasa-arvoinen on hänelle liikaa. Hän haluaa alistua ison A:n palvelijaksi.
Läheisessä talossa, jota kutsutaan Muukalaistaloksi, asuu
seitsemännessä kerroksessa Anis suuren somalialaisen perheensä kanssa. Kumpikin
tytöistä tuntee olonsa uhatuksi, Alla-Zahra ikävien kokemustensa vuoksi, ja
Anis perheen miesväen taholta. Siitäkin huolimatta Anis yrittää levittää
siipensä ja kotoutua Suomeen omalla tavallaan. Vapaaksi ja tasa-arvoiseksi,
kuten kaikki suomalaiset tytöt ja naiset.
Anja Snellmanin Parvekejumalat on teos, josta ajattelin,
että en uskalla lähteä arvioimaan sitä auki juuri mistään langanpäästä. Kaikki
teoksen teemat ovat kuin sytytyslankoja, jotka syttyvät itsestään. Ensinnäkin
kirjan maahanmuuttajateema on tänä päivänä erittäin arka, kun suomalaiset ovat
jakaantuneet selvästi maahanmuuton kannattajiin ja vastustajiin. Toiseksi, kun
suomalainen vaihtaa uskontonsa islamiin, se voi olla järkyttävän
arkaluontoinen keskustelunaihe. En ainakaan ole kuullut missään siitä puhuttava, joten se on selvästi tabu.
Tänä päivänä suomalaiset naiset ovat
osallistuneet jopa uskonsotiin, ja suomalaisnaisen pukeutuminen burkaan alkaa olla jokapäiväinen
näky. Maahanmuuttajatyttöjen alapään silpominen on ihan järkyttävän sairasta puuhaa, ja lisäksi
heidän naittamisensa alaikäisinä kuvottaa toivottavasti jokaista järkevää
ihmistä. Viimeiseksi haluan mainita maahanmuuttajatyttöjen kunniasurmat ja niiden yritykset, jotka
Suomessa ovat lisääntyneet valitettavasti koko ajan. Anja Snellman ottaa näihin kaikkiin
teemoihin kantaa kirjansa sivuilla, joko mainiten niistä tai liittäen ne kirjan
pakahduttavaan tarinaan. Parvekejumalat on fiktiota, mutta se voi olla myös
Suomessa asuvan tytön elämässä faktaa. Parvekejumalat on kaikkien sorrettujen
tyttöjen ja naisten puolesta kirjoitettu kirja.
Anja Snellman, Parvekejumalat *****
Otava 2010
s. 315
Kirja sopii Helmet-lukuhaasteen kohtiin 11. Kirja käsittelee
naisen asemaa yhteiskunnassa, 15. Kirjassa käsitellään jotain tabua ja 20. Kirja käsittelee sinulle entuudestaan
vierasta kulttuuria