Ruotsalainen kirjailija Ellen Mattson on kirjoittanut
elämänkertakirjan Tähden takaa Greta
Garbosta, kuuluisasta elokuvanäyttelijättärestä, jonka elokuvaura sijoittui 1920–40-luvuille.
Garbo oli mykän elokuvan juhlittu ja ihailtu näyttelijätär, mutta äänielokuva teki hänestä tähden. Garbo oli hiljainen ja
ujo. Hän ei antanut haastatteluja ja hän eli vaatimatonta elämää verrattuna
muihin elokuvanäyttelijöihin.
Tähden takaa
kertoo Vendela Bergin, Garbon sihteerin kertomana Garbon elämästä muutaman
vuoden ajalta. Ruotsalainen 20v. Vendela oli matkalla Yhdysvaltoihin samalla
laivalla 23v. Garbon kanssa, kun Garbo huomasi hänet ja palkkasi sihteerikseen.
Vendela oli matkalla setänsä luokse töihin. Luultavasti Garbo halusi
ruotsalaisen sihteerin, jotta sai puhua omaa äidinkieltään jonkun kanssa. Garbo
jätti Vendelan Ruotsin matkalla muutaman vuoden päästä kertomatta sanaakaan ja
jättämättä mitään henkilökohtaista viestiä. Kirjan kuvaus Garbosta antoi kylmän
kuvauksen elokuvamaailman taivaalla pinnistelevästä taiteilijasta, joka halusi
pitää omasta yksityiselämästään kiinni. Vendela oli sihteeri ja kyllästyttyään
sihteeriinsä Garbo jätti tämän kuin nallin kalliolle. Ihmisillä ei ollut
merkitystä Garbon elämässä.
Vendela eli Garbon mukana kaikessa ja huolehti myös siitä,
että Garbo sijoitti rahansa kiinteistöihin, joten pörssiromahduksen tultua
Garbo ei menettänyt omaisuuttaan niin kuin moni muu. Kirja kuvasi Garboa pihinä
ihmisenä, mutta kyllä he matkustivat hiihtämässä aina kun Garbolle tuli
koti-ikävä. Muutaman kerran he kävivät Tukholmassa. 1920–30-luvulla
matkustaminen vei aikaa, sillä lentäminen ei ollut vielä yleistä. Euroopan-matkat
tehtiin yleensä laivoilla. Vendela huolehti järjestelyistä, kirjeistä,
taloudenhoidosta, talojen vuokraamisista jne. Aikansa kuluksi hän opiskeli
espanjaa ja kävi elokuvissa.
Mata Harin ensi-ilta
oli uudenvuodenaattona 1931, mutta me näimme sen vasta muutama viikko myöhemmin
pienessä elokuvateatterissa Pasadenassa. Hiivimme sisään lierihatut päässä ja
piilouduimme takimmaisen rivin pimeyteen, ja Greta poltti koko elokuvan ajan,
istui polvi toisen päällä ja hattu päässä kuin joku nainen odotushuoneessa. Hän
ei kertaakaan kääntänyt päätään minuun päin. Valkokankaan nainen kiemurteli
kohtauksesta toiseen, pyöritteli olkapäitään ja säntäili sinne tänne kiihtymyksen
tai epätoivon merkiksi. Mutta kasvot notkean vartalon yläpuolella olivat
tyhjät.
Ellen Mattson on luonut Greta Garbosta kuvauksen hänen
sihteerinsä Vendelan silmin katsottuna. Elokuvamaailma on aina ollut julmaa,
sillä uusia näyttelijöitä on tulossa koko ajan. Pysyäkseen pinnalla,
näyttelijän on pysyttävä elokuvankatsojien suosikkina. Ehkä Garbo teki
tahallaan sen, että pysytteli poissa julkisuudessa, sillä se teki hänestä
vieläkin halutumman ja katsotumman näyttelijän, jumalaisen Garbon. Tai
toisaalta Garbo oli oikeasti ihmisarka ja halusi pysyä erossa julkisuudesta.
Kirjan tarina tuki kumpaakin kertomusta. Jostakin syystä uskoisin ennemmin,
että se oli julkisuustemppu, koska en usko, että näyttelijät ovat sairaalloisen
ujoja ja syrjäänvetäytyviä.
Ellen Mattson, Tähden takaa ***
suom. Laura Jänisniemi
Paasilinna 2013
Vinterträdet 2012
s. 390