Hän - Sophia - näyttää kuvassa niin järkyttävän hyvältä. Täysin omalta itseltään. Voisin katsella kuvaa tuntikausia. Olen katsellut sitä tuntikausia.
Hollantilaisen Herman Kochin teos Pääosassa Sophia pureutui elokuvamaailman salattuihin teemoihin. Kirjan päähenkilöä esitti elokuvaohjaaja Stanley Forbes, joka halusi uuden elokuvansa naispääosaan kirjailijaystävänsä 16-vuotiaan tyttären Sophian. Elokuva kuvattaisiin osin Australiassa ja matkalla oltaisiin kuukausia, joten mikä ajoi Forbesia, kun hän oli niin kiinnostunut nuoresta Sophiasta. Forbes olisi sopinut Sophialle isoisäksi ikänsä puolesta.
Olin tuntenut Michaelin jo pitempään. Esittämällä pari pientä loukkaavaa huomiota viimeisimmästä Amerikan flopistani hän näytti teatteriohjaajalle, ettei pelännyt minua, tekisi enintään minulle palveluksen, jos suostuisi ehdotukseeni.
Elokuvan tuottaja halusi erään kuuluisan näyttelijän, Michael Benderin, Sophian vastanäyttelijäksi. Forbes ei olisi halunnut itseään vanhempaa näyttelijää elokuvaansa, mutta sille nyt ei voinut mitään. Kuvauksissa Michaelin ja Sophian välille syntyi välittömästi kemia, joka näkyi filmillä. Tuottaja ja kuvausporukka olivat innoissaan, mutta ohjaaja ei. Hän poisti mielessään Michaelin kokonaan elokuvasta ja suunnitteli jopa Sophian poistamista. Elokuva eli omaa elämää ohjaajan mielessä ja muu elämä eli omaa elämäänsä.
Keitä me olemme tuomitsemaan heidät? Miksi heidän rakkautensa olisi vähemmän totta kuin rakkaus samanikäisten kesken?
Sophia oli pyytänyt Forbesia puhumaan uudenvuoden illallisella vanhemmilleen. Ennen illallisia Forbes tajusi olevansa nenästä vedettävä tyyppi. Vanha ihminen, kehonsa vanki. Tyyppi, joka tunsi olevansa muiden tiellä ja taakkana.
Herman Kochin kirjojen aiheet pureutuvat aina ikäviin asioihin. Suorastaan järkytyin, kun luin ensimmäisenä Illallisen, jossa vanhemmat kannustivat poikaansa hakkaamaan maahanmuuttajia. Lääkärin jälkeen oli selvää, että lukisin jatkossa kaikki Kochin teokset. Tosin vierastin ajatusta, että lukisin elokuvamaailmaan liittyvää nuorten tyttöjen hyväksikäyttöä vanhempien miesten taholta. Aihe on kuitenkin ollut kovasti esillä mediassa. Vanhat ohjaajat ja näyttelijät ovat käyttäneet hyväkseen elokuvissa näytelleitä nuoria tyttöjä ja poikia. Edes alaikäisyys ei ole suojellut heitä. Eikä se suojellut kirjan nuorta Sophietakaan.
Herman
Koch on sen lisäksi, että hän on kirjailija, niin myöskin kolumnisti ja
näyttelijä.
Koch on näytellyt radiossa, televisiossa ja elokuvissa, yleensä sivurooleissa.
Hän on myös tv:ssä pitkään (1990-2005) esitetyn satiirisen Jiskefet (Roskapönttö)-sarjan
yksi luojista, ja näytellyt myös siinä. Elokuvamaailma on siis tuttua Herman Kochille, joten hänellä on paljon näkemystä elokuvamaailman pimeistä puolista.
Herman Kochin teos Pääosassa Sophia pureutui elokuvamaailman tabuun.
Herman Koch, Pääosassa Sophia
Suom. Mari Janatuinen
Siltala 2022
s. 259
Een film met Sophia 2021
Elokuvamaailma
Hollanti
Kiitos Mai, että nostat esiin tämän kirjailijan. Olen lukenut häneltä vain Suomen päivät, mutta olen kiinnostunut lukemaan lisää.
VastaaPoistaKävin lukemassa noita aiempia kirjoituksiasi ja kiinnitin huomioni kirjojen kansiin: kivoja, selkeitä, kuin 70-luvulta.
Kochin kirjat ovat hyvin koukuttavia. Vaikka päätin Illallisen jälkeen, että en halua lukea tämmöistä, niin olen selvästi koukussa hänen kirjoihinsa. Hänellä on uskallusta nostaa ikäviä asioita esille.
PoistaKatselen mielelläni kirjojen kansia. Aika moni kirjoista on päätynyt luettavaksi juuri kansien ansiosta. Kochin kirjan kansikuva on myös hyvin puhutteleva. Vihreä omena kuvaa luultavasti nuorta Sophiaa. Punainen tausta rakkautta.
En ole lukenut yhtään Kochin kirjaa. Tämä tuntuu kiinnostavalta. Olisikohan tämä hyvä kirja lukupiiriin?
VastaaPoistaLue itse ensin ja päätä sitten sopiiko kirja lukupiirille. Tästä syntyy kyllä puhuttavaa. Kochin aiheet ovat todella puhuttelevia.
Poista