Amerikkalaisen Lisa R. Jonesin kirja Ihosi alla oli oikein mielenkiintoinen tuttavuus rakkaustrillereiden
rintamalla. En pitänyt Fifty Shades
kirjoista niiden seksikohtausten vuoksi ja Jonesin uutta kirjasarjaa on
esitelty Fifty Shadesin
manttelinperijänä. Onneksi ainakaan ensimmäinen kirja ei ole sitä, sillä Jones on
hyvä kirjoittaja ja häneltä on julkaistu jo yli 30 viihdekirjaa. Tämän
romanttisen trillerin tarina oli mielenkiintoinen ja seksiäkin oli riittävästi
rakkauskirjaksi, mutta se oli ihan erilaista kuin Fifty Shades - kirjoissa. Kirja jäi todella jännittävään kohtaan
lopussa, joten jos mietinkin välillä jättäväni seuraavan kirjan Inside Out - trilogiasta lukematta, nyt
en sitä tee, vaan haluan tietää mitä kirjan päähenkilölle Sara McMillanille
tapahtuu jatkossa. Trilogiasta on myös tulossa tv-sarja.
Sara McMillan oli yläasteen opettaja ja jäi kesälomalle, kun
opettajakollega Ella lähti lomamatkalle miesystävänsä kanssa. Ella ansaitsi
opettajan työnsä lisäksi lisäpalkkaa ostamalla ihmisten varastokontteja, joista
he olivat jättäneet vuokrat maksamatta. Yhden tällaisen kontin sisällön Ella
jätti Saran huoleksi tyhjentää ja myydä tavarat pois. Sara teki työtä käskettyä
ja huomasi, että kontin sisältö kuului nuorelle naiselle, joka piti päiväkirjaa
ja niitä oli kertynyt varastoon useampia. Luettuaan Rebeccan eroottissävyisiä (joissa on sitä samaa mitä Fifty Shades-kirjoissa) päiväkirjoja, Sara päätti
ottaa naisesta selvää ja palauttaa tämän omaisuuden naiselle, sillä hän uskoi, että nainen oli vaikeuksissa. Tämän vuoksi hän
hankkiutui erään taidegallerian avajaisnäyttelyyn ja huomasi pian olevansa
kesätöissä kyseisessä galleriassa, jossa myös kontin omistama nainen oli ollut töissä.
Nainen oli kadonnut ja jättänyt ilmoittamatta olinpaikkansa myös gallerialle.
Näyttelyn avajaisissa Sara kohtasi puoleensavetävän miehen
ja he huomasivat pian viihtyvänsä toistensa seurassa. Chris oli taiteilija,
jonka töitä oli galleriassa myytävänä. Gallerian omistaja Mark oli myös komea
ja rikas mies, joka halusi kouluttaa Saraa pitemmälle kuin pelkäksi
kesätyöntekijäksi, joten Saran tuli kouluttautua myös viiniasiantuntijaksi,
sillä taide, viinit ja päivälliset kuuluivat gallerian vakiomyyntivalteiksi,
kun he houkuttelivat rikkaita taulunostajia tilaisuuksiinsa. Saralla ei ollut
ongelmia taidetuntemuksensa vuoksi, sillä hän oli opiskellut yliopistossa sitä,
mutta viinimaku oli alkutekijöissään. Saran onneksi ja onnettomuudeksi Chris
yritti kehittää hänen viinimakua ja siinä kävi vain heikosti.
Lyhyessä ajassa Sara huomasi olevansa Chrisin ja Markin välissä,
sillä ilmeisesti kumpikin mies haluasi hänet omakseen. Miesten välinen kilpailu
aiheutti jännitystä myös Chrisin ja Saran orastavassa suhteessa, jota päätettiin
jatkaa päivä kerrallaan, koska Sara oli aiemmin ollut ikävässä parisuhteessa,
eikä halunnut sille toistoa. Chrisin lähtiessä oman näyttelyn avajaisiin eri kaupunkiin,
Sara sai aikaa etsiä hieman enemmän tietoja Rebeccasta, jonka päiväkirjat olivat
hänellä. Parhaiten tietoja Sara uskoi löytävänsä kontista, joka oli jätetty
hänen hoidettavakseen. Oli tullut aika tehdä tarkempi tutkimuskäynti kontin
sisätiloihin kuin ensimmäisellä kerralla. ***
”Sinulla totisesti on
taipumus olla paikalla aina sopivasti kun nolaan itseni”, sanon, kähisten tulisen
ruoan tai yksinkertaisesti sen vuoksi, että tuo mies asuu tällä planeetalla.
”Sanoinhan jo, että
olen mieluummin sopivasti paikalla pelastamassa sinut.”
Pelastamassa minut. Vaikka
tämä on jo toinen kerta, kun hän on sanonut nuo sanat, ne säteilevät vartaloni
lävitse syvälle sieluuni, ja jokin pitkään tukahdutettu havahtuu sisälläni,
nostaa rumaa päätään. Ei minua tarvitse
pelastaa. Vai tarvitseeko?
Lisa R. Jones, Ihosi alla.
Gummerus 2013
If I Were
You, 2012
s. 395
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti