”Tiny on katolla!
Tiny on katolla!”
Muusta täällä ei
osata puhua. Mitä sitten, mä olen katolla. Sitä ne ei tiedä, että en ehkä
koskaan tule alas. Ei ollut tarkoitus olla niin teatraalinen. Olisin mennyt
vain omaan huoneeseeni ja paiskannut oven kiinni, mutta siellä olikin äiti.
Joten paiskasin keittiön oven auki. Ja siinä vieressä oli tikkaat katolle.
Heittäydyin
pitkäkseni, vieläkin vähän kiihtyneenä, ja otin Jack Daniels – pullosta pari
huikkaa. Täytyy sanoa että ajattelin: täällä on mukavaa.
Yllä oleva lainaus on Lucia Berlinin (1936-2004) kolmannesta
Siivoojan käsikirja – novellikirjasarjasta, novellista Joulu. Teksas. 1956. Kirjan nimi on Ilta Paratiisissa. Lucia Berlin kirjoitti autofiktiivisesti
novelleja oman elämänsä tapahtumista. Nimet vaihtuivat, mutta samoja tapahtumia
käytiin läpi. Novelleista nousee esille nainen, jolla oli neljä lasta ja
alkoholiongelma.
Hän katseli, vaikka
häntä ällötti nähdä miesten luisevien, nyt tulen kajossa pääkallomaisten
kasvojen ilme. Narkkarin ilme juuri ennen piikitystä – voimakkaan seksuaalinen,
ahnas, kiihkeästä tarpeesta kertova ilme.
La Barca de la Ilusión novelli kertoi elämästä
paratiisimaisella rannalla toisen aviomiehen kanssa. Mukana olivat myös pojat
edellisestä avioliitosta. Mukavia, rentoja, aurinkoisia päivä ilman kiirettä
mihinkään. Aika kului lekotellessa ja uidessa, mutta jokaiseen Paratiisiin
ilmestyy aina lopulta käärme. Mies oli ollut pitkään käyttämättä huumeita.
Lucia Berlin kirjoittaa novelleissaan auki omaa alkoholin ja
huumeiden huuruista elämäänsä, mutta myös läheistensä liikakäyttöä. Lucia
Berlin pääsi lopulta eroon alkoholista ja huumeista, mutta hän ammensi niistä
muistoja ja tarinoita, joista lukeminen tuntuu todella tuskalliselta. Ajattelen hänen
lapsiaan, jotka joutuivat elämään lapsuuttaan ja nuoruuttaan äidin kanssa, joka
ei välttämättä noussut edes sängystä, vaan halusi vain uppoutua humalatilaan.
Jossain vaiheessa
iltaa, ennen kuin oli aloittanut ryyppäämisen, Decca on virittänyt takkaan
tulen ja sytyttänyt syvennyksiin kynttilöitä ja öljylyhtyjä, joiden himmeä valo
nyt välkkyy hänen silkkisenä ryöppyävillä hiuksillaan. Hänen vieläkin ihanaa
vartaloaan verhoaa taidokkaasti kirjailtu vihreä kimono. Vasta aivan läheltä
huomaa, että hän on jo yli neljäkymmentä, ja että kasvot ovat alkoholista
pöhöttyneet ja silmät verestävät.
Vaimot novelli
kertoi miehen kahdesta ex-vaimosta, jotka ryyppäsivät yhdessä yön
hiljaisina tunteina, kun lapset nukkuivat. Yksi tai kaksi lasillista ei
riittänyt, vaan viiniä ja viinaa kului pullokaupalla ja sekaan vedettiin huumeita.
Lucia Berlin ei ujostellut laittaa elämänsä kipukohtia esille. Samantyyppisiä
yltyviä juominkikertomuksia löytyy jokaisesta Berliinin novellikirjasta.
Ilta Paratiisissa
sisältää 22 novellia, jotka ovat ilmestyneet vuosien 1981 – 1999 aikana. Kirjan
alun novelleissa Soittorasiat, Kerran kesällä ja Andado kerrotaan lapsuuden ja nuoruuden kokemuksia auki, joista
pidin kovasti. Ystävyys maahanmuuttajaperheen tytön kanssa kuulosti hienolta,
mutta ystävyys jäi taakse, kun perhe muutti pois. Lucia Berlinin lapsuutta
kuvasi useat muutot; Alaska, Idaho, Montana, Washington, El Paso, Santiago de
Chile, New Mexico. Luulenpa, että myös asuinpaikkojen muuttuminen on ollut yksi
osatekijä siinä, että kirjailija alkoholisoitui pahasti, sillä elämä voi tuntua
turvattomalta, kun ystävyyssuhteet katkeavat ja asuinpaikat muuttuvat.
Alkoholismia löytyi myös lähipiiristä. Novelleista nousi vahvana hahmona äiti,
joka makasi makuuhuoneessa päiväkausia seuralaisenaan ainoastaan alkoholi.
Oliko se esimerkki tai malli, jonka kirjailija näki naisen elämästä? Vai koskiko kuvaus häntä itseään alkoholisoituneena päihteiden väärinkäyttäjänä, jota ei saanut häiritä, ei edes lapset.
Lucia Berlinin novellit ovat kuvauksia hänen omasta
elämästään, jotka voivat olla myös hyvin väritettyjä tapauksia, kukaan ei
välttämättä tiedä niiden totuutta. Hänen poikansa mukaan kukaan suvusta ei enää
muistanut asioiden oikeaa laitaa, sillä Lucia oli hiljakseen muokannut niitä
uuteen uskoon. Lucian mielestä vain sillä oli merkitystä, että tarina oli hyvä.
Kuolema on kuin
pisaroiksi hajoava elohopea. Niin nopeasti se yhtyy taas elämään värisevään
massaan.
Lucia Berlin, Ilta
Paratiisissa ja muita kertomuksia
Suom. Kristiina Drews
Aula & Co 2019
s. 296
Evening in Paradice
2018
Berlin Lucia: Siivoojan käsikirja ja muita kertomuksia
Berlin Lucia: Tanssia ruusuilla ja muita kertomuksia
Berlin Lucia: Tanssia ruusuilla ja muita kertomuksia
Jotenkin tämä ei vetänyt. Minulle tällä kertaa liikaa päihteitä. Jännä juttu, koska pidin kovasti kahdesta ensimmäisestä kokoelmasta.
VastaaPoistaOn se raskasta lukea alkoholinhuuruisesta elämänmenosta, jonka tietää olevan totta, kun kirjailija oli itse alkoholisti. Lisäksi tässä kirjassa käytettiin huumeita useammassa novellissa.
PoistaLucia Berlin eli elämän, joka oli oikea runsaudensarvi. Valitettavasti se runsaudensarvi oli kruunattu päihteiden käytöllä. Kirjoissa on myös novelleja, joissa ei käytetä päihteitä ja pidin niistä kovasti.
Novelleista löytyy vahva läsnäolemisen taito ja lisäksi mustaa huumoria.
En voi sanoa, että pidin jokaisesta novellista, mutta sen voin sanoa, että nämä novellit ovat taitavasti kirjoitettu.
Minä pidin kovasti siitä, miten elävänä elämänmeno siellä Meksikon ja Yhdysvaltojen rajalla minulle välittyi. En kestänyt etenkään huumeita.
PoistaHuumeiden käyttö on aika yleistä amerikkalaisessa kirjallisuudessa. Toivottavasti se ei kauheasti yleisty suomalaiseen kirjallisuuteen.
Poista