Tanssijat tunsivat
vereslihan kirvelyn ja purivat hammasta, kun heidän varpaansa vuotivat verta
ilta illan jälkeen. Se kuului asiaan, tiedettiin eikä haluttu tai uskallettu
valittaa.
Isadora (2013) on psykoterapeutti,
toimittaja ja suomentaja Marja Wichin esikoisromaani. Wich on suomentanut mm.
Alfred Döblinin ja Thomas Mannin kirjoja. Kirjan päähenkilö oli Isadora, entinen
balettitanssija, joka oli halvaantunut paraplegtikko. Kirjan kuvioissa Isadora
kävi läpi omaa kehityskaartaan ja tanssijaksi kehittymistään sekä seurasi
nuoren Irenen kehittymistä balettitanssijaksi.
Jossakin vaiheessa Isadora oli aloittanut kenkien keräilyn
ja nyt asuessaan yksin, hän teetti kengistä oman kenkämuseon, joka oli piilossa
muiden katseilta. Irene innosti Isadoran hankkimaan tietokoneen ja aloittamaan
chattailun. Isadora uppoutui nettimaailmaan yhä enemmän ja enemmän. Hän valitsi
seurustelupalstoilta miehiä ja kirjoitteli aikansa heidän kanssaan, kunnes heitti
kirjoittelun kyseisen miehen kanssa pois ja aloitti uuden seikkailun eri miehen
kanssa. Kirjoittaessaan hän avasi omaa sensuellia ja pikkutuhmaa
sielunmaailmaansa miehille. Isadora kiusasi miehiä ja houkutteli tapaamisiin,
mutta ei koskaan mennyt itse niihin. Miehet eivät tienneet hänen halvaantumisestaan
mitään, vaan kuvittelivat Isadoran kävelevän ja tanssivan mielellään. Isadora
pyysi miehiä valitsemaan kengät tapaamiseen.
Kirja oli hyvä kertomus halvaantuneen ihmisen elämästä, yksinäisyydestä
ja ongelmista. Kirja oli outo ja samalla kiehtova, vammautuneen ihmisen
sielunelämän tarkastelua lähietäisyydeltä. Kirjan sivuilla kerrottiin myös
pitkiä pätkiä H.C. Andersenin saduista, joka hieman häiritsi, sillä olisin
lukenut mieluummin kirjailijan itse keksimiä satuja. Kirjan kansikuva oli
vuorostaan Edgar Degasin Tanssija.
Kuva on äärettömän kaunis, mutta jälleen toivoisin, että kirjalla olisi oma
kansikuva, ei kopio. Tanssija kansikuvana sopii erinomaisen hyvin, koska
päähenkilö oli aiemmin tanssija, ja hän kävi omaa uraansa läpi kirjassa.
Mutta usein on jo
keskiyö, kun hän uupuu puuduttamaan sieluaan medialla. Silloin hän sukeltaa yön
hiilenmustaan maailmaansa. Silmät kulkevat taivaalle piirtyvissä harjakatoissa
ja pysähtyvät hormeihin, jotka pyörivät kuin sotaelokuvien tutkat. Sitten katse
laskeutuu talojen siluetteihin, hän tuntee niistä jokaisen räystään, kourun ja
rännin, ja uskoo kuulevansa kuinka tuuli ulvoo niissä. Ja silloin hän ulvoo
mukana. Yön susi.
Marja Wich, Isadora ***
ntamo 2013
s. 199
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti